Microsofts produktmarknadschef Thomas Andersson, som är direkt ansvarig för lanseringarna till företag och offentliga organisationer i Sverige, lovar att ingen kommer att kunna undgå att märka vad som sker. Men han vill inte uppge hur stor budget som bolaget har avsatt för lansering och marknadsföring.

Som måttstock jämför han med att användarupplevelsen mellan Windows XP och Windows Vista är betydligt större än när man gick från Windows 3.11 till Windows 95.
Det stora hoppet står också i relation hur viktig Microsoft anser lanseringen vara även när det gäller ekonomiska resurser.

– Eftersom vi alla jobbar med försäljning, marknadsföring och support så är i stort sett samliga anställda i Sverige involverade i lanseringarna på ett eller annat sätt, säger Thomas Andersson.

Aktiviteterna kostar mest

Det viktigaste i lanseringen av produkterna, och även det som Microsoft lägger mest pengar och resurser på, är egna aktiviteter och aktiviteter tillsammans med kunder och partner.

Där kommer Microsoft tillsammans med partner att anordna seminarier på närmare 20 orter i landet för kunder, för att nämna ett exempel.

Det första som kommer att märkas av Microsofts betydelsefulla lanseringar, sker den 30 november i samband med ett stort kundevent och en förhandsvisning av Vista och Office 2007 på Höglagret vid Telefonplan i Stockholm.

– Då kommer vi att visa produkterna Windows Vista, Office 2007 och Exchange och demonstrera vad produkterna kan göra och nya lösningar som blir möjliga, säger Thomas Andersson.

I butik efter årsskiftet

Men när själva lanseringen kommer att ske, kan han inte svara direkt på.

– Våra utvecklare jobbar febrilt och när det arbetet är klart, och vi känner att vi är mogna att lansera produkterna, så kommer det att ske. Däremot kommer våra större kunder som köper via volymlicensavtal att kunna ladda ner produkterna från hemsidan redan i slutet av året.

Sedan kommer det att dröja till efter årsskiftet innan Windows Vista finns att köpa i butik eller att det finns installerat på nya datorer.

Varför lanserar ni Vista och Office 2007 nästan samtidigt?
– Det beror helt enkelt på att produktcyklerna råkar sammanfalla. Att lanseringarna är så viktiga beror på att produkterna utgör själva ryggraden i vår verksamhet genom att de står för mer än hälften av vår omsättning, säger Thomas Andersson.

Fakta

Lanseringen av Microsofts nya operativsystem Windows Vista och kontorsprogramet Office 2007 närmar sig. Det blir en lansering som marknads­föringsmässigt kommer att synas på tv, webb och i tidningar.

Mest krut bränner Microsoft på att nå presumtiva kunder via sina partner och genom egna aktiviteter och seminarier.

En förhandstitt på produkterna äger rum redan den 30 november, även om själva lanseringen sker senare.