- Vi har inga ambitioner att bli störst, utan vi vill vara en uppstickare som säljer bra bredbandstjänster till låga priser. Nästa steg är att lansera ip-telefonitjänster, säger Fredrik Gillström.

Etableringskostnader, kontorshyror, arbetsgivaravgifter, skatt och moms är betydligt lägre i Barcelona än i Sverige och därför kan Adamo Bredband ha bra priser.

- Genom att löneskatten här i Barcelona bara är två procent kan vi ha lägre bruttolöner utan att personalen förlorar någonting på nettolönen, säger Fredrik Gillström.

Kräsna kunder
Företaget säljer bredbandsuppkoppling till litet mer medvetna och kräsna kunder som vill ha 10 eller 100 Mbit/s i stadsnät. Det kostar 248 kronor respektive 498 kronor.

För adsl-tjänster tar Adamo Bredband 297 kronor för 8 Mbit/s och 348 kronor för 28 Mbit/s.

För närvarande har Adamo Bredband ett tjugotal anställda och 5 000 bredbandskunder i Sverige. Planen är att innan det här årets slut ha 15 000 kunder och att sedan fördubbla antalet nya kunder varje år.

Ip-telefoni på väg
När det gäller ip-telefonitjänster har Adamo Bredband samma mål som med bredbandstjänster, nämligen att ta 5 000 kunder första året för att sedan fördubbla antalet nya kunder varje år.

- Vi kommer mycket snart att börja sälja ip-telefonitjänster för privatkunder. Genom att halvera abonnenmangskostnaden och bara ta 10 öre minuten dygnet runt för Sverigesamtal tror jag att vi har goda förutsättningar att lyckas, säger Fredrik Gillström.

Dessutom tittar han på de tjänster som finns för musiknedladdningar, video on demand-tjänster, bredbandsvideouthyrning och ip-tv-tjänster.

- Vi är redan den bredbandsoperatör som ger flest mervärdestjänster i grundpaketet med 2 GB e-post och en webbdisk på 1 GB. Tanken är att vi ska lansera fler mervärdestjänster som gör vårt erbjudande mer attraktivt. Till exempel musiknedladdning och ip-tv som en separat tjänst med ett separat pris, säger Fredrik Gillström.

I sommar kommer Adamo Bredband också att etablera sig i Danmark via ett avtal med TDC Song.

Det finns också planer på att gå in i andra länder i Europa. Företaget börjar litet smått i Barcelona.

Dyrt i Spanien
Med spanska bredbandspriser på 149 euro per månad, cirka 1 360 kronor, för 2 Mbit/s räknar Fredrik Gillström med att kunna hävda sig bra i konkurrensen genom att sälja till priser på svensk nivå.

- Vår ambition i Spanien är att vi ska vara en uppstickare även här. Det finns en marknad för att sälja hög kapacitet till lågt pris. 0,2 Mbit/s kostar 29 euro, 265 kronor, vilket placerar Spanien ungefär där Sverige var 1997, när det gäller prissättning, säger Fredrik Gillström.

Fakta

  • Billigt bredband från Barcelona är Adamo Bredbands affärsidé.
  • Företaget grundades av Fredrik Gillström, vd och Fredrik Karlsson, vice vd, för ett år sedan.
  • Bolaget har ett 20-tal anställda, varav huvuddelen är svenskar. Det är lätt att rekrytera personal eftersom löneskatter och levnadsomkostnader är betydligt lägre än i Sverige. Det är ofta konkurrenterna som får släppa till kompetensen.
  • Personalen anställs i perioder på sex månader eller längre och de får bo i hyrda lägenheter.