Problemen för Telias e-postkunder fortsatte under måndagskvällen med två längre avbrott i tjänsten. Detta efter att Telia vid lunchtid gått ut och informerat om att de mjukvaruproblem som lett till driftstörningen var lösta.

– Beklagligt nog kom problemen tillbaka på kvällen, säger Malin Persson, presstalesperson på Telia Sonera.

En sjättedel av alla e-postkunder drabbades, först av ett en timme långt avbrott mellan 18:40 och senare mellan 22:20 och strax före midnatt. De användare som blev av med sin e-posttillgång är desamma som drabbades av det långa avbrottet som varade från tidigt på söndagseftermiddagen till lunchtid på måndagen.

– Det är trist att vi trodde att vi hade hittat felet, men det hade vi inte. Nu har man satt övervakning på servrarna, säger Malin Persson.

Efter omstartade servrar fungerar systemet vid lunchtid på tisdagen, uppger Telia Sonera.

Telia Sonera är förteget om det exakta antalet drabbade kunder. Två miljoner personer har ett internetabonnemang hos Telia men inte alla dessa har aktiverat sitt e-postkonto.