De stora tillverkarna säljer allt fler telefoner och Asien är den marknad som växer snabbast när antalet sålda telefoner per år närmar sig en miljard. Det visar nya siffror från analysföretaget Gartner.

Under det tredje kvartalet i år såldes 251 miljoner mobiltelefoner världen över. Det är en ökning med 21,5 procent jämfört med samma period förra året, och nu skriver Gartner upp prognosen för 2006 till sammanlagt 986 miljoner sålda telefoner.

Ökningen är störst i Asien, speciellt i Indien och Kina, där försäljningen ökade med 54,7 procent. Även i Östeuropa, Mellanöstern och Afrika ökade försäljningen stort och det är framförallt Ryssland, men även till exempel Ukraina, Turkiet, Sydafrika och Nigeria som driver upp försäljningen i området med 19 procent.

I Västeuropa och Nordamerika ökar försäljningen mer försiktigt, med 1,9 respektive 12 procent. Det enda område där försäljningen minskar är Japan som går tillbaka 4,7 procent.

De fem största tillverkarna går frammåt på bekostnad av de mindre. Nokia ökade sin försäljning från drygt 67 miljoner telefoner till 88 miljoner, medan Sony Ericsson gick från knappt 14 miljoner till drygt 19 miljoner. Det svensk-japanska företagets marknadsandel ökade därmed med en procentenhet från 6,7 procent till 7,7 procent.

– På en marknad där spelarna tävlar om pris, teknologi och strategiska samarbeten är det omöjligt att tro någonting annat än att livet blir svårare för de mindre tillverkarna, säger Carolina Milanesi, mobilanalytiker på Gartner i ett uttalande.

Fakta

Försäljning under det tredje kvartalet 2006 (2005 inom parentes)

  • Nokia 88 129 100 (67 226 600)
  • Motorola 51 879 300 (38 634 700)
  • Samsung 30 583 200 (25 861 400)
  • Sony Ericsson 19 395 400 (13 846 200)