Analysföretaget räknar med en stark ökning för både bredbandsbaserade tjänster som Itunes och musik för mobiltelefoner. Samtidigt ökar konkurrensen mellan olika tjänster, i takt med att allt fler vill ha en del av den växande kakan.

– Hittills har mobil musik haft sin största ökning på ringtoner, men nu utökas marknaden till fullängdsmusik, säger Isupplis analytiker Mark Kirstein i en kommentar till IDG News.

Det är till stora delar Apples förtjänst att det nu skapas en massmarknad för internet- och mobilbaserad musik, fastslås det i rapporten. Digital musik spås öka med 40,7 procent per år, utifrån en omsättning på 2,7 miljarder dollar 2005.

Samtidigt spås försäljningen av fysiskt distribuerad musik rasa från 273 miljarder dollar 2005 till endast 19,6 miljarder dollar 2010. Analysföretaget spår att mobila tjänster blir allt viktigare som en följd av fallet för traditionell försäljning, uppger IDG News.

– Det säljs numera två mobiler som kan spela musik för varje mp3-spelare, säger Mark Kirstein.