(CS/Las Vegas) Trots att Apple är inte här på konsumentmässan CES är företaget ändå i hetluften. Efter flera misslyckade försök att rubba Apples position på marknaden för mp3-spelare tycks utmanarna ha hittat en gemensam strategi. Att kopiera Apples produkt så långt det är möjligt.

Det kryllar nämligen av Ipodkopior i montrarna på mässgolvet i Las Vegas Convention Center. Företag som Sony, Iriver och Samsung har alla anammat Apples design och utseende på de nya mediespelarna.

Längst har Sandisk gått. Mp3-spelarna i Sansaserien är näst intill en kopia av Apples Ipod Mini, både till utseende och funktion.
- Musik är en viktig del av den digitala livsstilen, säger Eric Bone, marknadschef på Sandisk. De här nya spelarna har många avancerade funktioner, en stark design och ett vänligt pris som vi tror attraherar alla som vi ta sig musik med sig.

Irivers U10 påminner även den om Ipod liksom Creatives Zen Vision M. Apple har cirka 69 procent av den totala marknaden för mp3-spelare, enligt undersökningsföretaget NDP Group, att jämföra med tvåan Sandisk på nästan åtta procent. På marknaden för flashbaserade spelare har Apple knappt hälften av marknaden medan Sandisk kontrollerar 29 procent av den marknaden.

De två senaste två räkenskapsåren har Apple sålt 27,8 miljoner Ipod. Ipodintäkterna uppgår till cirka 45 miljarder kronor. Det motsvarar cirka 26 procent av Apples totala omsättning på 173 miljarder kronor under samma period.

Det stora lyftet skedde under det räkenskapsår som avslutades den 25 september. Vinsten för 2005 uppgår till 1,3 miljarder dollar, att jämföra med 276 miljoner dollar föregående år. Försäljningen ökade från 8,3 miljarder dollar till 13,9 miljarder dollar.