Jesper frågar: Hur kommer det sig att Google är så anonyma i Sverige och Norden? Man kan ju inte ens söka fram var ert kontor i Stockholm ligger!

Av flera anledningar. Vi växer och etablerar verksamheten. Vissa saker måste bli bättre. Vi har ingen utbyggd verksamhet här för att kommunicera med alla våra användare. Det finns ingen organisation för att klara de frågor vi skulle få.

Jesper frågar: Vilka fokusområden har ni för den svenska och nordiska verksamheten under 2007?

Vi kommer att vara väldigt fokuserade på att bygga up sökordsmarknadsföring på marknaden. Det är underutvecklat i Norden, så där finns det mycket att göra. Med den bredbandsstruktur som finns här tycker vi att sökordsmarknadsföring borde vara lika etablerat som i resten av Europa, men det är ganska nytt i Norden. Marknaden växer snabbare i Europa än det gör här.

Peter Parnes frågar: Google Research and Development (R&D) finns i Norge och Danmark. Varför har inte Google någon R&D i Sverige?

Vi letar hela tiden efter de bästa människorna och den bästa kunskapen. Vi är villiga att göra mycket för dem. Vi inser att kunskap är lokal och att vi kommer att behöva öppna kontor på olika ställen. Beslutet att öppna i Trondheim togs eftersom att vi såg att det fanns många duktiga människor där.

Äpple Mos frågar: Jag har en sida och vill inte att Google ska länka till den. Visst kan jag lägga en txt-fil i rootkatalogen, men det som stör mig är att jag aldrig gett er tillåtelse att indexera min sida. Borde det inte vara upp till mig om jag vill ha min sida indexerad, och inte tvärtom? Borde inte detta strida mot svensk lag?

Först och främst kan jag inte ge mig in i juridiska diskussioner. De flesta kommer till oss med frågan om varför man inte blir crawlad. Den här frågan är ovanlig. Det är synd att Äpple Mos inte vill vara med i vårt sök. Vi tror och hoppas att det är bra. En feature som vi har är Google Webmaster tools som gör att man inte blir crawlad.

Mr PK frågar: Är Google helt opartiskt eller lyder de företag som Microsoft eller Nintendo? Vilken censur och policy tillämpar ni? Jag har nämligen råkat ut för en väldigt trist incident. Jag driver en webbutik sedan många år tillbaka. Vi har annonserat med Google för en massa pengar och hade mycket bra placeringar. Plötsligt fick vi veta att våra produkter (reds anm: bland annat modchip för spelkonsoler) inte passar Googles policy. Fick ta bort alla betalannonser men indexeringen skulle inte påverkas. Kort därefter var våra länkar helt borta från Googles sökindex!

Det är svårt för mig att kommentera enskilda fall. Google är ett helt självständigt företag och agerar som en helt självständig aktör. Vi har regler och villkor för användare och annonsörer i alla länder för att följa de lagar som gäller. Det är det vi rättar oss efter och det våra kunder måste rätta sig efter. Som annonsör måste man följa de regler som finns på vår sajt, precis som med alla andra affärer man gör.

Rebel frågar: Er nya ersättningsmodell som infördes för snart ett år sedan skapade osämja mellan Google, annonsörerna och reklambyråerna. Hur är er relation till dem idag?

Johan Kinnander svarar: Som det är idag och har varit under en längre tid för vi konstant en dialog med alla på marknaden. Vi får många kommentarer. Vår annonseringsmodell fungerar för annonsörer och det är vad vi fokuserar på.

Rebel frågar: Hur tycker du att den nya ersättningsmodellen fungerar sen den infördes? Ser du några nackdelar?

Nej. Ersättningsmodellen fungerar väldigt bra. Den passar bra på de marknader som finns.

Rebel frågar: Funderar ni på att anpassa den procentuella ersättningen för den nordiska marknaden?
Nej. Modellen är byggd för hela Europamarknaden.

Kristoffer Forsgren frågar: Vi är många som gillar Picasa, men när kommer det en Mac-version?

Vi har nyligen släppt Picasa Web Albums på svenska. Dit kan man ladda upp från en Mac med Iphoto. När det kommer en specifik Mac-version av Picasa vet jag inte.

Iocc frågar: Hur mycket bandbredd använder google.com?

Det kan jag inte gå ut och kommentera.

Jesper frågar: Hur ska Google bli mindre beroende av sin annonsverksamhet? Som det ser ut idag står det väl för 95 procent av intäkterna?

När det gäller våra strategiska funderingar är det svårt att gå in på detaljer. Vi hoppas vara med och utveckla internet och sättet som folk hämtar information på. På så sätt blir folk intresserade och annonsörerna når nya kunder.

Jesper frågar: Hur kommer Google att svara på Myspace-konceptet, som ju fått ett enormt genomslag? Är köpet av Youtube ett steg mot att erbjuda en komplett community-lösning liknande den som Myspace har?

Där är det nog upp till var och en att fundera och ha en uppfattning. Man ser hur internet som kanal gått från information till sök till e-handel och nu till communities. Det är klart att det är ett intressant område för oss.

Daniel Eriksson frågar: Varför kan man inte lägga till de tjänster som man använder som annonsör, som adwords och adsense, till sin anpassade söksida på Google?

Allt som är sök, det vill säga konsumentprodukten, är separerat från annonsörsprodukten. Det är bra att det är så. Det är två helt olika områden som är viktiga att hålla isär, en del för kunder och en för annonsörer.

Daniel frågar: Hur mycket tjänar du?

Ojdå. Det tänker jag inte kommentera.

Johan Kinnander är Nordenchef på Google. Vem vill du se härnäst i heta stolen? Mejla ditt förslag till fragacs@idg.se.