När någonting är snett är det lätt att framstå som gnällig om man påtalar det. Men om bara några få följer reglerna uppstår en snedvriden konkurrens som kunden kan uppfatta som hederlig prispress – trots att det handlar om fusk.
Alltså frestas alla att fuska och vi får en negativ – och olaglig – spiral.

Mitt konkreta exempel gäller webbhotellbranschen, vilken vi själva verkar i. För att kunna köra Windows på webbservrar behövs mjukvaror som Windows 2003 Server och SQL Server för databaser.

Dessa mjukvaror kräver givetvis licenser för företagsbruk och du behöver en licens per server, varken mer eller mindre.
Om detta kan man tycka vad man vill men samma regler gäller för alla.

Genom att strunta i licenskostnader kan webbhotell sänka priserna så till den grad att priserna dumpas radikalt.

I vissa fall ser vi företag undersälja ner till en tiondel av vad det borde kosta dem att bara tillhandahålla tjänsten.
För egen del talar vi om licenskostnader på 65 000 kronor i månaden bara till Microsoft.

Det är klart att sådana skillnader i förutsättningar i slutändan ger avtryck på både pris och kvalitet.

Hur många håller då på med det här? Jo, av Sveriges cirka 400 webbhotell (siffran varierar) beräknar de återförsäljare vi talat med att minst 100, alltså en fjärdedel, fortfarande inte sitter på ordentliga licenser.

Jag tycker den siffran är hög och även om konkurrens och prissättning är fri (och det i slutändan gynnar kunden) så måste spelreglerna följas.

Jag skulle vilja se tre saker hända: Microsoft och andra leverantörer tar tag i situationen eftersom det skadar dem lika mycket som de webbhotell som har riktiga licenser.

Det kan tyckas vara mycket jobb för småpengar men om inget görs ger det fel signaler till webbhotell och kunder.
Som kund borde du fundera på att kräva att få se riktiga licensavtal eftersom säkerheten och stabiliteten på en produkt som inte är korrekt licensierad inte går att säkerställa enligt garantierna.

Dessutom skulle jag vilja se att de som recenserar och jämför webbhotell, till exempel några av IDGs tidningar, uppmärksammar licenser som en del av sina tester. Att det finns rätt avtal borde vara en lätt sak att kolla och ger en bild av hur seriöst bolaget är mot både leverantörer och kunder.

Det är en tunn linje mellan att klaga och vara konstruktiv. Jag ville belysa detta branschproblem och samtidigt presentera lösningar som innefattar leverantörer, kunder och medier.
Det måste löna sig att följa reglerna, även i vår bransch.

Jonas Gustafsson
vd, Ballou Internet Services