Flera kunder som loggade in hos bredbandsbolaget i morse möttes av en underlig syn. Ett tekniskt fel medförde att de styrdes in på någon annans konto där personuppgifter, e-post och fakturainformation fanns tillgängligt.

Hur många konton felet påverkar är fortfarande inte klart, men åtminstone en handfull användare har drabbats. Strax efter att CS kontaktat Bredbandsbolaget stängdes hela webbplatsen, men var vid elvatiden åter i drift. Enligt kunder CS har talat med är felet ändå inte avhjälpt:

– Jag kan gå in och titta på fakturor, läsa e-post, se specifikationer och sånt. Jag ser allt, säger Matti Koukka, en av Bredbandsbolagets kunder i Landskrona som sedan i morse hamnar på ett konto tillhörandes en kund i Stockholm när han försöker logga in.

Problemet noterades av bredbandsbolaget redan på tisdagkvällen, men så sent som på onsdagsmorgonen kunde användare fortfarande logga in och ta del andra kunders e-post och personuppgifter.

Tobias Gyhlenius på Telenors presstjänst bekräftar felet, men säger att företaget fortfarande inte vet vad det beror på.

– Det stämmer att vi stängt ner login till kundernas sidor. Igår eftermiddag märkte vi att ett par kunder hade kunnat logga in på en annan kunds konto. Våra tekniker började jobba med det omedelbart, men vi vet fortfarande inte varför det har hänt.

Betyder det här att stora mängder känslig information kan ha hamnat i fel händer?

– Överlag kan jag säga att ingen kund ska behöva drabbas av att någon annan kund ser deras fakturor eller e-post. Vi ser otroligt allvarligt på det här.

Tobias Gyhlenius påstår att inloggningstjänsten stängdes redan under tisdagkvällen. Men enligt flera kunder CS har talat stängde operatören enbart snabbinloggningen via sajtens förstasida. Via sajtens menysystem kunde kunder fortfarande komma åt sina – eller andras – konton på onsdagsmorgonen.

– Det där har jag faktiskt ingen information om. Jag får återkomma om det, säger Tobias Gyhlenius och avslutar telefonsamtalet. Ett par minuter senare stängs hela Bredbandsbolagets webbsajt för underhåll.

Vid tolvtiden på onsdagen meddelar Bredbandsbolaget att inloggningstjänsten nu är helt avstängd. Användare kommer inte att släppas in i systemet innan problemet är avhjälpt. Ännu finns ingen förklaring till varför felet uppstått. Operatören vet heller inte med säkerhet hur många kunder som drabbats.

– Det här handlar främst om kundernas säkerhet. Vi kommer inte att sätta igång tjänsten innan vi är helt säkra på vad som orsakat felet, och vet att det inte kommer hända igen, säger Tobias Gyhlenius.