Konsultföretagens popularitet bland unga akademiker har dalat kraftigt. För fyra år sedan fanns Tietoenator, Capgemini och WM-data på listan över de tio mest attraktiva företagen hos unga akademiker inom data- och it-området.

Nu finns bara WM-data kvar på listan som presenteras i en rapport från kommunikationskonsulten Universum och Sveriges HR-förening.

Och trenden är densamma också utanför listan – it-konsulternas lyster har falnat.

– Förut sågs it-konsult som ett av de fräcka jobben som låg i bräschen för utvecklingen. I dag ses det som ett vanligt jobb som inte är lika flashigt, säger rapportförfattaren Anna Dyhre på Universum.

80-talisterna vill hellre jobba med dataspel eller mobiltelefoner, sådant som de kan identifiera sig med. Sony Ericsson är det företag de flesta vill jobba på och speltillverkaren Digital Illusions har seglat upp till en fjärdeplats på listan. För 80-talisten är jobbet inte bara ett medel för att få en inkomst, utan också något som i hög grad definierar personens egen image.

– It-konsulterna ses nu som lite gubbiga, mycket på grund av att de yngre som fanns i företagen fick åka när it-bubblan sprack, säger Anna Dyhre.

En annan orsak till it-konsulternas ras är att allt fler företag väljer att själva stå för den tekniska utvecklingen och själva tar fram spännande it-lösningar och tjänster. Det som tidigare låg på konsulter är nu insourcat.

– Då känner de unga att de lika gärna kan sitta på de företagen, säger Anna Dyhre.

Hon tror att it-konsulterna bättre måste visa att de ligger i framkanten och att det inte bara är vanligt dag-till-dag-jobb de har att erbjuda. De behöver också visa upp sina yngre förmågor, för att motverka bilden av gubbighet.

– Många av it-bolagen försvann från arbetsmarknadsdagar- och mässor under de svåra åren och slutade kommunicera med studenterna. Det har gjort det ännu svårare för dem att komma tillbaka efter kraschen, säger Anna Dyhre.

Dessutom är it-bolag ofta alltför kortsiktiga i sin personalstrategi, anser hon.

De flesta vill inte ha nyutexaminerade studenter utan så kallade ”young professionals”, som är både unga och närmast fullfjädrade på samma gång.

Och har man inte då byggt sitt varumärke långsiktigt är dessa
personer mycket svårare att locka till sig.

– Då försöker man betala sig ur knipan och erbjuda högre löner, men det fungerar inte i längre. Mitt tips till it-bolagen är att inte bara tänka på lönen utan försöka hitta en specifik målgrupp. Rikta in er på en enda skola, till exempel. Och våga var långsiktiga, säger Anna Dyhre.