Sedan tre månader är värmlänningen Joakim Jansson chef på Spray och ska leda Allers förlags satsning på nätet.
Jobbet som chef i it-branschen kombinerar han med rollen som klaviaturspelare i det tretton personer starka soulbandet The X-Samples.

– Som jag såg mig själv fram till för två tre år sedan så skulle jag bli rockstjärna. Sedan tvingades jag inse att den här extra businessen jag sysslat med kanske är något mer än ett extraknäck, säger Joakim Jansson och skrattar.

Bandet startades i svallvågorna av The Commitments, succéfilmen där vi får följa ett minst sagt speciellt Dublinbands uppgång och fall till tonerna av Wilson Pickett- och Otis Redding-klassiker.

Tretton år tillsammans har det blivit, trots att medlemmarna i The X-Samples finns utspridda över Sverige och Norge. De spelar ihop ungefär sju gånger om året, säger Joakim Jansson.

Mest som en social grej. De är ett kompisgäng, som har jävligt kul tillsammans.

– När vi firade tio år räknade jag ut att jag åkt 8 000 mil bara för att repa. Men det är det värt!
Joakim Jansson skriver låtar också, stundtals med höga ambitioner.

En sommar för tre år sedan stängde han och en kompis in sig med bärbara datorer och instrument i ett ensligt torp i Värmlandsskogarna i en hel vecka med ett enda mål: att komma med i Melodifestivalen.

Tio låtar ”värktes ur” och skickades in till festivalen – men ingen av dem kom med. En stor besvikelse, även om det skulle visa sig att skogsveckan inte var helt förgäves.

– En av låtarna hamnade på Värmlandstoppen förra året och låg etta i fyra veckor. Det är stort, eller hur? Du kan få min autograf om du vill.

Musiken är viktig för Joakim Jansson och han säger att han haft nytta av den i sin yrkeskarriär.

Direkt eftersom han jobbat med webbradio och haft mycket skivbolagskontakter.

Och indirekt eftersom den ger honom en möjlighet att hålla balans mellan jobb och fritid. I musiken kan han slappna av och hitta sin kreativitet.

– När man träffas och spelar är det på andra premisser. De andra bryr sig inte om vad jag gör annars och jag bryr mig inte om vad de gör, säger Joakim Jansson.

För Joakim Jansson slöts en cirkel när han blev ansvarig på Spray i samband med att Aller tog över portalen i höstas.
Vid millennieskiftet, när Lycos köpte Spray Networks för fem miljarder kronor, var han nämligen chef för portalens webbradio, Spraydio.

När radion sedan såldes till norska Nordic Web Radio blev han vd för den svenska verksamheten.

Nordic Web Radio köptes sedermera av Aller och fusionerades med Aller Digitale Medier till Aller Edge.
Som vd på Aller Edge deltog Joakim Jansson i förhandlingarna som resulterade i att Aller nu köpt Sprays webbverksamhet av Lycos för 150 miljoner kronor.

– När Lycos köpte Spray blev kulturkrocken stor och jag var lite rädd att det skulle bli så nu också. Men vi passade bättre ihop än vi vågat ana. Spray är ju inget kidsföretag längre, medelåldern ligger på strax över 30.

Aller ska använda Spray som front och trafikmotor för sin webbsatsning. Det förlagets 1 500 redaktionellt anställda producerar ska kombineras med webbtjänster som Spraydate, Spraymail och Spraydio. Och användargenererat material.

– Det finns många som skapar bra innehåll utan att vara professionella. Det finns mycket kreativ kraft därute, oavsett om det gäller texter, bilder eller video, säger Joakim Jansson.
Eller soulmusik

Fakta

Ålder: 34
Favoritskiva: Stevie Wonder – Innervisions
Minnesvärt gig: Vid VM i Göteborg 1995. Ett riktigt ökengig, det var vi och 35 uttråkade atleter. Hundrameters­vinnaren Donovan Bailey var där och lyssnade, men det gungade inte i den hörnan.
Minnesvärd anställning: Expansionschef på Sumo.se. Varade en och en halv minut.