E-post, presentationer, offerter och kundkontakter direkt i fickan, ni vet det gamla vanliga. Mobilerna är av olika snitt – deras enda riktigt gemensamma nämnare är ett fokus på affärsmän i farten.

Flera av dem har stöd för wlan. Med fortsatt höga priser på 3g och internationell roaming borde det löna sig, resonerade vi. Teorin är busenkel: sitter man i en hotspot kan man koppla upp sig både snabbare och billigare än genom 3g-näten.
Men det var före.

Nu är det efteråt.

Efter ett antal timmars handbokstango och allmänt experimenterande har jag fått en högre vishet, en insikt värdig en helt egen ingenjörsdisciplin: de som har designat telefonen hatar användare.

Möjligen kan jag sträcka mig till att de inte vet vad en användare är.

Några andra slutsatser är svåra att dra. Att ställa in det här tekniska miniatyrunderverket så att den väljer anslutning på ett någorlunda klyftigt sätt (= på egen hand) går inte.
Faktum är att det verkar krävas nobelpriskompetens för att ställa in den alls – alternativt en högskoleexamen i avancerad orimlighet eller telepatisk direktförbindelse med designern som gjort luren.

Som skolad ingenjör har jag ändå gjort som man ska: jag började med att bortse från handboken och pilla på egen hand
– att empiriskt helt lita till min talang, allt enligt tesen snillen behöver ingen hjälp. Eftersom jag snabbt visade mig vara avsevärt dummare än den tilltänkta målgruppen fick jag svärande ta fram handboken i alla fall.

Då hade jag ändå ganska låga krav, tyckte jag – jag ville byta ringsignal. Jag sökte till slut på ordet ”ringsignal”, men döm om min förvåning; i en handbok till en mobiltelefon som kostar 6 000 kronor finns ordet inte.

Rent tekniskt verkar det vara lika illa inuti telefonen. Under det första dygnet har luren kraschat och fått startas om flera gånger för att kunna hitta näten (både blåtand och 3g).

I Lund finns miljoner högskolepoäng. Bara på mitt eget kontor samlar vi säkert mellan 40 000 och 50 000 av dem, men att ställa in den här telefonen är på gränsen till omöjligt, och frågorna hopar sig.

Hur långt ifrån användaren var ingenjören som kom på lösningen? Varför har ingen testare stoppat eländet? Hur ska vi få en säljare på fältet med ont om tid att greja med de här inställningarna fem gånger om dagen?
Glöm det. Det går inte.

Jonas Hansson
är cio på Axis. Du når honom
på jonas.hansson@axis.com