När dnssec lanserades som en kommersiell tjänst i fredags av Stiftelsen för Internetinfrastruktur fanns fem webbhotell med som försäljningsombud: Frobbit, FS Data, Loopia, Neware och Yask.

Den allra första kunden var en privatperson hos Loopia, motorcykelentusiasten Henning Svedberg.

– Jag driver en del forum och communities om motorcyklar. Många har efterfrågat mer säkerhet, men mest är det här en ball grej. Jag tycker att det är kul med nya grejer, säger Henning Svedberg.

Loopias vd tolkar det som att Ii-stiftelsen gör fel som riktar dnssec-tjänsten mot större företag. Han liknar det med vad som hände när stiftelsen tidigare hade modellen ett företag – ett domännamn.

– Efter att de släppte det har antalet domännamn exploderat. Vi vill få samma effekt, säger Jonathan Sulo.

Han tycker också att det här är ett perfekt tillfälle att profilera se-domänen mot andra populära domäner som com, nu och eu, som inte är säkrade med dnssec.

Men Ii-stiftelsenss forsknings- och utvecklingschef Staffan Hagnell tycker inte att det är dags att släppa dnssec helt fritt än.

– Vi har nog samma visioner. Men vi har ett ansvar att föra in det här på ett långsamt och kontrollerat sätt.

En nackdel med att öppna fritt är att de så kallade resolvrarna, som gör själva namnuppslagningen, skulle kunna bli överbelastade hos de stora operatörerna som Telia.

De kryptografiska kontrollräkningarna tar nämligen ganska mycket kraft.

– Vi vill också att det ska vara ett aktivt val från kunden, ”det här vill jag ha”, säger Staffan Hagnell.

Fakta

Dnssec kostar 250 kronor om året, exklusive moms, per domännamn.