Enligt Anna Sundblad, presskontakt på Swedbank, inträffade driftstoppet runt halv nio på tisdagskvällen och varade fram till klockan ett på natten.

– Det var en applikation som gick ned och behövde startas om. Därefter var det förstås kö i systemen, säger hon.

Problemen börjat redan tidigare under eftermiddagen, då systemen börjat gå trögt, enligt uppgifter i DN. Trots flera omstarter fortsatte systemet att gå trögt och det dröjde till in på onsdagsmorgonen innan internetbanken åter gick att använda.

Banken har tidigare i år haft problem med tillgängligheten. CS skrev 12 januari i år om ett fel i Telias nät som bland annat drabbade Swedbanks kunder, som inte kunde nå internetbanken under några timmar.

Swedbank lovar att hålla sina kunder skadeslösa. Kunder som drabbats av förseningsavgifter och liknande på grund av stoppet uppmanas att kontakta sitt lokala bankkontor.

Swedbanks it-chef, Fredrik Runnquist, vill inte kommentera driftstoppet i nuläget utan hänvisar till pressavdelningen.