Ett stort antal småföretagare har hört av sig till Computer Sweden för att berätta att de känner sig lurade av it-bolaget Yreg, Yellow Register Online.

Företagets säljmetoder beskrivs som oseriösa och historien småföretagarna berättar är i stora drag alltid den samma: En säljare ringer upp och erbjuder en ”gratis” hemsida, mot att man låter Yreg använda hemsidan som referens i sin marknadsföring. Den gratis hemsidan visar sig sedan kosta mellan 590 och 980 kronor i månaden plus moms eftersom kunden förbinder sig att låta Yreg stå för hosting av sidan.

Säljsamtalet går i ett rasande tempo och småföretagaren stressas att skriva under och faxa tillbaka ett avtal, där kunden förbinder sig att använda Yregs tjänster i ett år.

Kunden ges under samtalet allehanda muntliga löften, som sedan inte finns med i den allt annat än tydliga avtalstexten. Ett vanligt exempel är att hemsidan garanteras att rankas mycket högt i Google.

– Många av deras löften var uppenbara lögner och uppgifter om vad avtalet innebär var falska. Jag känner mig förtvivlad över att jag har gått in i ett avtal där jag blivit så lurad och som kommer kosta mig så mycket pengar, säger en småföretagare till CS.

Den som ångrar sig och vill häva avtalet måste betala tusentals kronor för Yregs omkostnader.

En företagare har övervägt att ta till rättsliga åtgärder:

– Men tyvärr är summorna för små för att man ska få rättshjälp, så det är väl bara att bita i det sura äpplet och betala.

Dick Malmlund är säkerhetschef på Svensk Handel och han känner väl till Yreg.

– Det ringer en hel del till oss om dem. Att det är så många som är missnöjda tyder på att det är något som är otydligt i införsäljningen, säger Dick Malmlund.

Han har själv varit i kontakt med Yreg, som rent formellt har torrt på fötterna: Dokumentation och avtal är korrekta. Dick Malmlund uppmanar företagare att vara vaksamma.

– Vissa delar är gratis och andra, som kanske inte tydligt framgår, kostar pengar. Det gäller att läsa avtal noggrant så att man vet vad man köper, säger Dick Malmlund.

Fakta

Det är inte första gången som Yreg, tidigare känt under namn som Yrkesregistret och Comitnet, får kritik. Under 2004 uppmärksammade CS i en serie artiklar hur Comitnet registrerade domännamn på sig sjävt i stället för på kunden. Det gjorde det omöjligt för kunderna att byta webbhotell utan att betala en extra avgift. Detta ska dock företaget ha slutat med.