Tomas Danielsson är beteendevetare med stress som specialitet. I 20 år har han föreläst om stressens inverkan på våra liv och hans något provocerande budskap är att den mesta stressen är helt onödig.

För att göra det tydligare har han lanserat begreppen tokstress och additionsstress som två exempel på lömska former av vardagsstress.

Tokstressen är den som uppstår när man jagar upp sig över saker utanför ens kontroll - som att frenetiskt trumma på ratten när man sitter fast i bilkö.

Då är Tomas Danielssons råd att i stället ta ett djupt andetag och lugnt konstatera "jaha, här kom en oplanerad mikropaus".

Duktighetsrace
Additionsstressen skapas genom att man jämför sig själv med summan av flera andra personer. Ett exempel kan vara måndagsmorgonens fikarast då arbetskollegorna berättar om vad som hänt i helgen. Några har kanske varit ute på middag, en har besökt släkten, en annan har spelat bandymatch och någon har läst en hög böcker.

Själv får man känslan av att inte ha hunnit eller orkat med någonting.
- Vi bygger upp fantasiföreställningar av vad alla andra hinner och kan. När det vi egentligen behöver få höra att vi inte är ensamma med våra tillkortakommanden så leder det i stället till ett ursinnigt duktighetsrace, säger Tomas Danielsson.

Ett av människans problem med att hantera stressen är bland annat att vår biologiska mjukvara inte uppdaterats på närmare 200 000 år, enligt Tomas Danielsson. Trots att sabeltandade tigrar inte lurar runt hörnet reagerar kroppen fortfarande på samma sätt av till exempel växande mängder e-post eller ringande mobiltelefoner.

Blodtrycket ökar, axlarna pressas uppåt, käkarna bits ihop och kroppen gör sig redo för en kamp på liv och död.
- Den naturliga reaktionen, att för att springa ifrån mobilen, skulle förvåna omgivningen men knappast lösa våra problem, säger han.

Inte ensam
Sedan tidigt nittiotal har Tomas Danielsson jobbat med många företag och organisationer. Inom it-branschen är det enligt honom ett problem att många är för mycket ensamvargar.
- Konsulter är en grupp som verkligen borde träffas och sitta ner tillsammans och prata om annat än jobb och deadlines. Bara vetskapen om att man inte är ensam i sin situation kan bli första steget ut ur ett utmattningstillstånd, säger han.

För tio år sedan började Tomas Danielsson med det han kallar för massvaccinationer av hela arbetsplatser. Först ut var WM-data som skickade hela orter på utbildning med respektive. Det var första gången som personalen tog med sig sina partner som ett sätt att skapa förståelse för hur stress på jobbet kan yttra sig på hemmaplan. Många par fortsatte göra sällskap på de uppföljningar som utvecklades.

Stresshypokondri
Trots att stress är hans levebröd tycker Tomas Danielsson ändå att ämnet ibland får för stort utrymme i samhället. Han tror att överdrivet mycket fokus på stress och utbrändhet kan leda till ett slags stresshypokondri och risken är att folk blir stressade bara av att tänka på hur farligt det är med stress.

Det finns dagar då även stressdoktorn slarvar och tar på sig mer än vad han borde.
- Jag har haft både yrsel och sömnproblem till följd av stress, säger han.

Thomas Johnson

Fakta

  • Sluta jämföra dig med andra.
  • Lär dig att välja bort saker. Ingen hinner med allt.
  • Sätt upp rimliga mål för arbete, familj, vänner och dig själv.
  • Erkänn dina begränsningar men dölj inte det du är bra på.
  • Prata med andra om livets otillräcklighet.