Åtgärden ska få fler utvecklare att satsa på säkerhetsprotokollet tls, transport layer security, som utnyttjar digitala certifikat för att kryptera trafik, och som kännetetecknas av https-adresserna.

När Google skannar sajter så kommer företaget att beakta egenskaper, exempelvis om en sidan har unikt innehåll, när onlinetjätten bestämmer var sajterna ska hamna i sökrankningarna.

Användningen av https betecknas som ett lättviktigt sätt att bestämma säkerheten och därmed rankningen, enligt Zineb Ait Bahajji och Gary Illyes, som är webbmaster och trendanalytiker på Google, på ett blogginlägg.

De flesta sajter har krypterad login, men vissa nedgraderar kommunikationen till okrypterad sådana. Därmed blir innehållet lätt exportbart för nätattacker, då innehåll som inte krypteras är lätt att läsa.

För mindre sajter är det i regel enklare att byta till https-baserad trafik än större organisationer som driver många servrar och som måste hantera fördröjningar, support och skalproblem.

I juni uppgraderade Linkedin hela sitt nätkverk till https, efter att säkerhetsföretaget Zimperium, upptäckte att det är relativt lätt att kidnappa användarnas kontoon.

Även Facebooks Instagram har haft liknande problem som en följd av att bildsajten använder okrypterad trafik i vissa delar av nätverket, vilket gör det möjligt att stjäla sessionskakod, datafiler som visar om en person har loggat in på ett konto.