- I en högkonjunktur stressas många av en hög arbetsbelastning, medan det är vanligt att istället stressas av att ha för lite att göra eller av rädsla att bli av med jobbet i samband med en lågkonjunktur. Båda faktorerna kan vara lika stressande och det är individens egen stresströskel som avgör. Förändringar överlag är dock något som stressar många, säger Helén Vedle, som jobbar med arbetslivsinriktad stressrehabilitering på företaget Get Ready!

7 tecken på att du är på väg in i väggen

1. Du slarvar med att lyssna på kroppens signaler. Trots att du mår bra av att äta på regelbundna tider, träna och sova ordentligt så har dessa behov en tendens att hamna sist på ”att göra” listan.

Tips: Bli mer lyhörd för kroppens signaler och kompromissa inte med mat, sömn och motion. Betrakta den tid du lägger ner på att ta hand om dig själv som en investering som gör dig mer effektiv och skärpt.

2. Du ställer orealistiska krav och pressar dig själv genom att ständigt höja ribban för vad du klarar av.

Du har för vana att alltid leverera och prestera mer än vad som krävs och vill ständigt överträffa dina egna och andras förväntningar.

Tips: Skaffa dig en tydlig bild av vilka förväntningar chefen har på dig. En vag arbetsbeskrivning är en vanlig orsak till orealistiska krav.

3. Du lever med jobbet dygnet runt och har svårt att koppla bort jobbet när du är ledig.

Jobbtankarna dyker upp när du lagar middag, tränar, umgås med släkt och vänner och precis innan du ska somna. Gränsen mellan jobb och fritid suddas ut allt mer.

Tips: Sätt upp en mental gräns som signalerar att arbetsdan är slut när du går på bussen hem eller när du stänger kontorsdörren om dig. På så vis blir det lättare att ha en konkret skiljelinje mellan jobb och fritid.

4. Du försöker överträffa din egen simultankapacitet. Genom att ”dutta” med många olika arbetsuppgifter känner du dig effektiv och tror att du får mycket gjort.

Tips: Låt inte omvärlden styra din agenda, sätt istället upp en egen agenda för din arbetsdag. Sätt upp en skylt på dörren eller tala om för kollegorna när du inte vill bli störd

5. Minnet sviker. Du blandar ihop saker och ting, missar möten och glömmer var du är på väg eller vem du ska träffa.

Tips: Skriv ”Att göra” listor, gärna en ny för varje dag. Träna på att vara närvarande i nuet och fokusera och ta för vana att stanna upp då och då och formulera ett konkret mål med varje möte du går på och varje arbetsuppgift du får.

6. Det ligger ständigt steget efter och har svårt att överblicka ditt arbete.

Känslan av att aldrig hinna ikapp sin egen agenda och överösas med nya arbetsuppgifter innan man hunnit ta tag i de senaste skapar en känsla av otillräcklighet som gör att man kan tappa fokus.

Tips: Planera och fokusera. Träna på att göra en sak i taget och att slutföra en arbetsuppgift eller ett delmoment innan du går på nästa. Spring inte på alla bollar, utan lista dina prioriterade arbetsuppgifter just den dagen utan att låta dig inte distraheras av plingande mailprogram eller pratglada kollegor.

7. Du har sömnproblem

Svårighet att somna, oregelbunden sömnrytm som gör att man vaknar flera gånger per natt eller att man inte tar sig tid att sova de timmar man behöver är varningssignaler att ta på allvar.

Tips: Testa att lyssna på en avslappningsskiva eller avkopplande musik en stund innan läggdags. Om du ofta vaknar mitt i natten så lyssna gärna en stund på avslappningsskivan eller skriv ner de tankar som du grubblar på i ett block som du förvarar på nattduksbordet.

Fakta

- Ditt immunförsvar försämras och du blir oftare sjuk. Ständiga förkylningar som aldrig riktigt vill gå över, muskelvärk, huvudvärk och en allmän orkeslöshet kan innebära att ditt immunförsvar är nedsatt, vilket är vanligt hos personer som stressar mycket.

- Du känner dig nedstämd och har tappat arbetslusten. Det mesta görs på ren rutin och du kopplar allt oftare över till autopiloten på jobbet. Arbetsglädjen har försvunnit och ersatts av en lång rad ”måsten” som bara känns betungande.

- Du prioriterar bort sociala sammanhang. Vänner och kollegor reagerar över att du blivit mer svårtillgänglig.

Tips: Rita en relationskarta för att få en överblick vilka människor runt dig som stressar dig och vilka du får kraft av samt vilka du trivs med. Spendera mer tid med dem som ger dig kraft och glädje under denna tid du är pressad.