Allt oftare eftersöks it-proffs som är beslutsamma, kan lösa problem, är goda kommunikatörer och som är analytiskt lagda, enligt en undersökning från National Association of Colleges and Employers.

– It-utveckling går allt mer sällan ut på att sitta på ett kontor och skriva kod, utan frågorna behandlas ofta i samma rum som affärscheferna där de viktiga besluten fattas, säger John Reed, som är analytiker på Robert Half Technology, till IDG News, i en kommentar till undersökningen.

För företagen och deras it-chefer blir det allt viktigare att säkerställa att de it-anställda arbetar direkt emot interna eller externa kunder, säger Tammy Browning, som är chef för konsult- och rekryteringsföretaget Yoh.

– Inbundna personer som bara programmerar blir mindre attraktiva för arbetsgivarna, när förmågan att kommunicera med affärspartner och kunder blir avgörande, säger Browning.

Enligt en annan undersökning, från rekryteringsföretaget Workforce Solutions Group anser 60 procent av arbetsgivarna att de jobbsökande saknar tillräcklig kommunikativ och interpersonell förmåga och andelen har ökat med 10 procent.

– Allt fler företag letar efter it-personal som har en bra attityd till gentemot, säger Reed

Många företag behöver it-anställda som kan fungera som konsulter, som kan coacha andra personalkategorier, som kan formulera affärsproblem i tekniktermer och kanske ändra frågeställningar så att ett affärsproblem kan lösas med en alternativ tekniklösning.

För de it-anställda blir det allt viktigare att kunna gå ut på företaget till folk som inte förstår tekniken. Därför blir de personliga egenskaperna så viktiga.

Allt vanligare blir det, enligt Reed, att jobbsökare vid anställningsintervjuer får svara på frågor som hur de löste olika verksamhets- eller affärsproblem, eller hur de har använt sig av analytiska egenskaper för att lösa en knepig situation.

Det är en helt annan intervjusituation för många som arbetar med teknik. Och bästa sättet att öka kompetensen är att vara ute i företaget och tala med olika personalkategorier.

Pete Kazanjy som är grundare till Talentbin, ett dotterbolag till rekryteringsjätten Monster, som företagen vill rekrytera men som inte alltid aktivt letar efter nytt jobb.

– Ofta lämnar personer information genom att de berättar vad de gör, till skillnad från att de exempelvis berättar om sina meriter på Linkedin, eller postar ett CV, säger Kazanjy.

En person som arbetar med databaser på ett företag kan också vara involverad i mentorprogram eller aktiva i Oracle-forum med att hjälpa andra människor att lösa problem.

– Det kan vara ett tecken på att han eller hon kan bli en bra mentor inom ett företag när det gäller att lösa olika problem, säger han.

Samtidigt kan en person som tenderar att vara surmagad eller konfliktbenägen på Twitter eller i bloggar kanske inte är rätt person för ett sådant jobb.

– Den benägenheten leder lätt till att man faller igenom i intervjuprocessen och när referenser ska tas, säger han.