– Ett varumärke handlar generellt om att skapa en känslomässig reaktion inför ett företag, produkt eller person, säger Kyle Lacy, som är globalt analys- och innehållsansvarig på Salesforce.

Han är expert inom varumärkesbyggande med flera böcker bakom sig, bland andra: Branding Yourself, Social CRM for Dummies och Twitter Marketing for Dummies. Tidigare arbetade han för marknadsföringstjänsten Exact Target som förvärvades av Salesforce och i oktober blev en del av deras molntjänst Marketing Cloud.

Personliga varumärken blir i framtiden att allt mer sammankopplade med företagens varumärken, betonar han.

– Personliga varumärken handlar därmed inte bara om att bygga relationer, utan också om allt närmare ömsesidiga interaktioner med företag- och individer, säger han.

Mobil- och apparatboomen ger upphov till nya kanaler för att leverera tjänster och produkter. Men de möjliggör också nya former av kundinteraktioner, utifrån vad kunderna är sysselsatta med just nu, var de befinner sig och vad de vill göra härnäst.

– För att nå dit krävs en slags mänskliggjord automation, som både innefattar företagsrelaterade processer med kanaler som sms, e-post, bloggar, sociala medier eller annat och samtidigt en väldigt personlig anpassning till mottagaren, säger Kyle Lacy.

Varumärkesbyggandet blir i allt högre usträckning en del av leveransen av produkter och tjänster. Samtidigt sker en integration mellan marknadsföring, reklam och varumärkesbyggande, men också med försäljning och tjänsteleveranser. Coca-Cola har gått från att bygga varumärket på associationsreklam, till att interagera allt mer direkt med kunderna via mobiler och i sociala medier, med kampanjer och annat.

På samma kan en jobbsökare bygga sin profiler utifrån de olika potentiella karriärvägar som denna ser framför sig. Även här går det att arbeta med upplevelser, exempelvis i form av framgångshistorier, för att sälja sig själv.

– Känn mottagaren i detalj, inte bara utifrån ålder, kön eller yrkesroller utan i ett livscykeltänkande, som handlar om att ge rätt signaler, säger Kyle Lacy.

Fakta

1. Interagera, Skaffa koll på vilken typ av andra vill ta del av, använda och dra nytta av. Interagera därefter för att uppfylla mottagarnas behov.
2. Dela. Det gäller framför allt innehåll som kunderna är intresserade av på Facebook, Twitter, Yotutube, Linkedin, bloggar, med mera
3. Bevaka. Ha koll på kundkonversationer dels genom övervakning för att se vad som sker, dels genom att dela, kommunicera och skapa en gemenskap mellan dig och kunderna.
4. Närvara. Bygg en närvaro som integrerar sociala, mobila och även traditionella metoder för att kommunicera det personliga varumärket.
5. Berätta historier. Enskilda personer, produkter och kundcase är ideala för att kommunicera berättelser.
6. Automatisera. Använd de verktyg som finns för att identifiera kampanjer och effekter, exempelvis genom att räkna antalet besök, gillare, tittningar, kommentarer, twittermedddelanden och annat.
7. Oavsett vilket varumärke man har eller önskar ha, kommunicera ärligt och öppet.

Varumärkestips för jobbsökare:
1. Var professionell. Skippa allt avvikande, som utmanande bilder, fördomsfulla skämt eller ilskna utfall.
2. Engagera andra. Att ha tusentals följare eller kontakter är en sak. En annan är att ha ett nätverk av personer som man interagerar med. Fråga, svara och interagera.
3. Var personlig. Ange intressen och åsikter i rimlig utsträckning. Annars blir man en i mängden av potentiella jobbsökare.
4. Var korrekt och kortfattad. Undvik tillkrånglade resonemang och dålig grammatik. Det gäller framför allt om man arbetar i, eller är ute efter ett kundrelaterat arbete.