Mattias FalkerVarje anställd – oavsett position – får här poäng för vissa uttalade aktiviteter eller resultat som stimulerar företagets utveckling. Hittills har exempelvis Mattias Falker, som jobbar som second line support, skaffat tre referenskunder.

Hans intjänade poäng kan växlas in i en särskild poängshop som är fylld med 6000 prylar, alltifrån elektronik och upplevelser till smink och husgeråd.

– För mig är det ett enkelt sätt att få lite extra bonus då jag har daglig kundkontakt och ganska enkelt kan ställa frågan till de som är extra nöjda, säger Mattias Falker.

Orsaken till att Uno Telefoni införde gamification i januari var en vilja från företagsledningen att återskapa mer av den urspungliga entreprenörsandan.

– Med drygt 30 anställda märkde vi att lite vi mot dom-mentalitet hade börjat synas, och framförallt saknades kommunikation och samarbete mellan grupperna, säger Christian Hed, en av ägarna.

Läs mer: Är det chefen som är dålig eller är det du som är dålig på att hantera chefen?

Poängsystemet byggdes upp för att injicera ny energi i företagets utveckling. En stor del av poängen delas ut på en övergripande nivå. Om företaget exempelvis klarar sin nettotillväxt så får alla på hela företaget en stor pott med poäng. Och den här strategin har gett effekt:

Christian Hed
Christian Hed, Uno Telefoni
– Ett exempel är att vi tidigare var bra på service när ärenden var tydligt adresserade till en specifik avdelning, men nu upplever jag att vi även är bra i mer luddiga ärenden som är svåra att adressera. Den typ av ärenden som bara går att lösa med personligt engagemang hanteras mycket bättre nu.

En del av poängen faller ut på gruppnivå. De som jobbar med ekonomi får exempelvis poäng gemensamt när faktura-supportärenden minskar.

– För en tid sedan kände de på sig att det riskerades bli frågor eller missförstånd runt en faktura i samband med en förändring, så då skrev de ihop ett brev tillsammans med fakturan. De har också mejlat administratörer i förväg för att klara ut eventuella frågetecken, säger Christian Hed.

Poängsystemet har inte bara varit en dans på rosor för de anställda. Ibland har det uppstått gnissel i poängmaskineriet.

– En bagatell för en person kanske är väldigt viktig för att nästa person ska kunna få maximal effekt i sitt arbete.

Läs mer: Testa dig själv: Hur vass är du på digitalt ledarskap?

Bland det första som hände var att leverans påpekade att deras betyg till stor del är baserat på hur bra säljaren sålt in lösningen vilket ledde till väldigt nyttiga diskussioner mellan sälj och leverans, precis den typen av diskussioner som måste äga rum för att bolaget ska utvecklas. Den högst värderade aktiviteten i företaget är att tipsa om en medarbetare som sedemera blir anställd.

– Det är svårt att säga exakt vad varje aktivitet är värt i pengar, men ett rekryteringstips är värt motsvarande en påkostad weekend-resa för två i Europa, säger Christian Hed.