arbeta hemma
Foto: David Mulder (CC)

Vi blir mer nöjda med våra jobb, mindre stressade och gör ett bättre arbete när vi har möjlighet att jobba på distans. Det visar en studie från Association for Psychological Science som amerikanska sajten CIO tagit del av.

Orsaken är att vi uppskattar flexibiliteten och vi återbetalar den dessutom genom att arbeta hårt för att bevisa att vi tar vårt ansvar även när vi inte är på plats. Men samtidigt finns en del saker att tänka på för att få det att fungera riktigt bra.

Läs också: Var inte kinkig på jobbet – det går ut över dig själv

Håll relationerna vid liv
Relationen med chefen och kollegerna är viktig för alla anställda. Samtidigt är det något som växer fram över tid allteftersom vi dagligen möts på arbetet.

– Det är viktigt att det får ta tid att lära känna sina kolleger, det förbättrar kommunikationen i gruppen och skapar tillit, säger Dennis Collins, marknadsdirektör på West Unified Communications Service.

Och då handlar det inte bara om de jobbrelaterade samtalen utan också om de konversationer som äger rum i korridorerna. Där gäller det för dem som jobbar på distans att fortfarande vara med i samtalen och inte bara bli ett namn som då och då dyker upp på skärmen. Ett knep som David Collins lyfter fram är att exempelvis byta ut den avatar som man har som profil i webbkonferensen varje dag som ett sätt att bryta isen. Ett annat knep är att hålla koll på sina kolleger – komma ihåg om någon varit på semester och fråga hur det var och hålla koll på födelsedagar. Och självklart kan du se till att också hinna med att chatta lite mer personligt med dina kollegor emellanåt – på samma sätt som ni skulle prata vid kaffemaskinen.

Se till att ha rätt verktyg
Videokonferenser fungerar bättre än vanliga konferenssamtal för den som sitter hemma och arbetar anser Dennis Collins. Att få ansikten på dem man pratar med bygger bättre relationer och det håller engagemanget i diskussionerna vid liv.

Läs också: Jobba som på Google? Här är 5 saker som får Googles arbetsgrupper att lyckas.

Samarbetsverktyg som Lync, Google Hangouts, Skype eller Slack är ett måste. Om företaget inte är intresserat av det så får du helt enkelt ta tag i det själv och förlita dig på gratistjänster som Skype eller Google. Ditt exempel kan också hjälpa din chef att trycka på för att få företaget att investera i bra samarbetsverktyg för alla medarbetare.

Var tillgänglig – och stäng av
Det är inte alltid helt lätt att dra en gräns mellan jobb och fritid när det är några meter mellan din arbetsplats och ditt vardagsrum. Därför måste du vara tydlig med dina arbetstider och se till att din chef och dina kolleger vet när du är på plats eller inte. Det visar att du är en lagspelare när dina kolleger kan höra av sig utan att vara osäkra på om du jobbar eller inte. Du kan också markera din närvaro med regelbundna uppdateringar.