feedback

Svenska arbetsgivare är dåliga på feedback. 20 procent av de anställda anser att cheferna inte gör någon ansträngning alls. Lika många, 20 procent, upplever att de får tillräckligt med feedback. Ändå är feedback den viktigaste aspekten för att förbättra arbetslivet. Det visar en undersökning som maskinuthyrningsföretaget Cramo gjort bland 2300 anställda i olika branscher i Finland, Sverige, Norge, Lettland, Litauen och Tyskland.

Läs också: Nu blir jobben fler och det kan vi tacka it-branschen för

I alla länder är lönen den enskilt viktigaste faktorn för att trivas på jobbet. Men sedan skiljer det åt. Medan de nordiska länderna framför allt lyfter fram de sociala aspekternas betydelse för trivsel så är det extre förmåner, flexibla arbetstider och en tydlig arbetsbeskrivning som gäller i de andra tre länderna.

I Sverige och Norge äter kolleger oftare lunch tillsammans än i de andra länderna. Svenskar uppskattar lag där deltagarna har olika bakgrund och erfarenhete. En klar majoritet av oss vill arbeta med eget ansvar men samtidigt ingå i en arbetsgrupp.

Läs också: Här är de 10 hetaste it-kompetenserna 2016

Men samtidigt som många svenskar är sociala på jobbet och anser att det är god stämning så har nästan hälften funderat på att byta jobb de senaste sex månaderna – vilket ligger långt över övriga länder.

Vår favoritarbetsdag i veckan är fredagen när helgen närmar sig. Och då umgås vi inte längre med våra arbetskamrater. För svenskarna är de som umgås minst med sina kolleger på fritiden.