it på jobbet

För att verkligen få ut maximal nytta av it-stödet på en arbetsplats gäller det att de anställda inte är missnöjda. Här är tre saker som många stör sig på enligt en rapport från Green Elephant, där 100 00 användare i hela världen frågats ut. Inget av de här irritationsmomenten är särskilt stategiskt men om man struntar i dem riskerar de att påverka användarnas tilltro till it-avdelningen. Ni känner troligen igen det mesta...

1 Hårdvaran håller inte måttet

Många organisationer är för snåla med hårdvaran anser Green Elephants vd Simon Chapleau.

– Att ha en dålig dator på jobbet förstör hela upplevelsen. Varför fortsätter företag att begå det misstaget? De flesta skulle enkelt kunna dubbla summan som de lägger på detta grundbehov och enkelt få igen kostnaden i ökad produktivitet, nöjdare användare och ökat engagemang, säger han till CIO.com.

För att verkligen få med sig användarna måste de känna att de får sina behov tillgodosedda – hur ska de annars kunna lita på att de mer komplexa tekniska lösningar som introduceras verkligen är bra? Visst, ett nytt beslutsstöd kanske låter toppen – men vem provar ens att använda det om datorerna känns sega och gamla?

Läs också: ”Bättre kreativitet med mångfald” – hon vill locka kvinnor till it-säkerhetsjobben

– Som cio behöver du ha organistaionens förtroende och allt du gör bygger upp eller raserar det förtroendet, säger Simon Chapleau.

2 Byod – när de anställda väljer sina egna verktyg

Jobbmobilerna skapar ofta missnöje. Ofta går det inte att lägga in personliga appar eller andra funktioner. Eller så tillåts egna mobiler – men i gengäld kan användarna ofta inte räkna med något stöd eller support trots att de använder dem i jobbet. Men det är en dålig väg att ta anser Simon Chapleau.

– Mobilen är folks viktigaste verktyg i dag. Det används för mejl, sms, företagsappar, sociala medier – och så måste allt integreras med jobbmiljön, säger han.

Att då ta den lätta vägen och strunta i att ge stöd är en väg som får användarna att känna sig ignorerade av it-avdelningen.

3 Papperstrassel och svarta projektorer

Nej, det låter inte så avancerat. Men något som många stör sig på i undersökningen är hur gemensamma resurser som exempelvis skrivare eller projektorer i mötesrummen sköts. Och då är det ofta it-avdelningen som får skulden.

Det här är ett missnöje som it-avdelningen måste ta på allvar anser Simon Chapleau.

Läs också: Är du bra på att skriva? Jodå, det behövs på it-avdelningen också

– Det handlar, återigen, om förtroende. Om konferensrummen inte går att använda fär att du inte kan plugga in din bärbara dator eller en projektor, eller om det alltid är papperstrassel i skrivarna, eller de inte går att koppla upp mot nätet eller bläcket är slut. Alla dessa små saker riskerar att skada it-avdelningens rykte och användarna som inte litar på it för det vidare in i verksamheten, säger Simon Chapleau.