De sociala nätverken används av mer än två tredjedelar av alla it-proffs och de lägger allt mer tid på dem, visar en enkät från amerikanska tidningen Network World. Orsaken är affärsnytta snarare än det egna höga nöjet.
Linkedin är den mest populära sociala nätverkssajten, med 41 procent av alla it-proffs som användare. Mer än en av fem använder sig av Myspace, med nästan lika höga andelar för Slashdot och Facebook, visar undersökningen.
– Sociala nätverkssajter förenklar tillvaron, säger Rob Koplowitz, analytiker på Forrester till IDG News.
Network Worlds undersökning avser 663 läsare i en teknikpanel. Sociala nätverk används av 453 av 663 respondenter.
Bland dessa 453 användare loggar 68 procent in på sociala nätverk minst en gång per vecka och 16 procent gör det varje dag. 18 procent loggar in en gång per månad och ytterligare 13 procent går in mer sällan.
Mest förvånande är i vilken utsträckning som it-proffsen faktiskt använder sociala nätverk för affärssyften. 42 procent går till sådana sajter i jobbrelaterade ärenden och endast 30 procent gör det för sitt höga nöjes skull medan 28 procent delar tiden mellan arbete och nöje.
– Intressant är att folk faktiskt använder sociala nätverk i arbetet, säger Gartners analytiker Tom Austin. Ofta handlar det om att underhålla affärskontakter och att få mer kunskaper inom vissa områden.
Sociala nätverk som ingår i studien är Linkedin, Myspace, Slashdot, Facebook, Digg, Del.icio.us, Technorati, Stumbleupon, Live Journal, Reddit, Xanga, Furl, Newsvine och Mixx.
– Men även andra sajter kan vara nyttiga, säger Austin. Det gäller exempelvis YouTube, där det finns både tekniska utbildningar och demonstrationer av olika typer av teknik, däribland Google Gears.
Enligt Austin, som arbetar med en liknande undersökning, uppger chefer för storföretagen i allt högre utsträckning att de uppskattar fördelarna med sociala nätverk.
Ett storföretag kan ha många anställda som använder Facebook och andra sajter. Cheferna bör få koll på vad de gör och om det har något affärvärde.
Det gäller samtidigt att inte användarna är inne på sajterna hela dagarna. Att blocka sajterna är ingen bra idé, säger han.
– Företagen går miste om stora möjligheter när de säger "vi stänger av sajterna, vi behöver dem inte". Företagen måste lära sig hur folk använder sajterna i positiva syften.
I ett Fortune 50-företag använder exempelvis, utan ledningens vetskap, ett antal anställda Facebook för att samarbeta på grund av företaget inte erbjuder någon liknande intern tjänst.
– Sedan finns det sociala nätverk som företag kan använda internt för sina egna anställda, en metod som kan vara att föredra om man är orolig för att sprida ut hemlig information, säger Koplowitz som samtidigt uppger att it-avdelningarna oftast är det största hindret när det gäller att använda social nätverk i affärssyfte.
– Facebook och Myspace är väldigt sociala program och företagen är i sig väldigt sociala och kan faktiskt få fördelar av att bli mer sociala, säger Austin.