Svar: Hej Anders!

Det är mycket viktigt att skriva CV och presentationsbrev på rätt sätt för ett lyckat resultat.

1) Använd ett personligt tilltal. Ansökan ska ställas till den kontaktperson som anges i platsannonsen. Om du inte vet vem som handlägger platsansökningarna gör du bäst intryck om du tar reda på det. Brevet ska börja med "Sehr geehrte Frau [efternamnet]" eller "Sehr geehrter Herr [efternamnet]". I nödfall, om du inte kan namnet: "Sehr geehrte Damen und Herren".

2) Skicka med foto. Fotot ska vara porträtt eller halvbild och föreställa dig, klädd i samma stil som du kommer att se ut på anställningsintervjun. Fotot ska vara lite större än ett passfoto, ca 4 x 6 cm, och klistras fast pa CV-n eller försättsbladet med icke-permanent lim. Ibland förekommer det nämligen att man vid handläggningen lösgör fotot fran ansökan. Därför ska du ocksa skriva ditt namn och adress på baksidan av fotot.

3) Gem är bannlysta. Du får inte gema eller häfta vare sig foto eller bilagor. Bilagorna ska hållas samman av en mapp.

4) Skriv kort och säljande. Max en A4 får det personliga brevet ta, och då måste du även avsätta plats för din och adressatens adress. Berätta mycket kort om varför du vill jobba hos just det här företaget, vad just du kan erbjuda, något om din bakgrund (men slösa inte utrymme på att berätta sådant som redan står i CV-n.) samt när du kan börja. Var inte rädd för att framhäva dina starka sidor. Dina konkurrenter har säkert läst någon av de många söka-jobb-böckerna som finns på marknaden - och där lär man sig skriva regelrätta säljbrev för att marknadsföra sig själv.

5) CV-n eller meritförteckningen är det viktigaste dokumentet. Det finns företag som bara tar sig tid att läsa CV-n innan de bestämmer sig för att även läsa det personliga brevet.

Den traditionella tyska CV-n eller meritförteckningen är kronologisk, dvs man börjar från början: redan från grundskolan och framåt. Ofta poängterar arbetsgivaren i annonsen det som är allmän kutym i detta sammanhang: Det får inte finnas några luckor i tiden.

Allt man gjort ska redovisas, även arbetslöshet, feriejobb och sabbatsår. Men: Denna tradition håller på att luckras upp.

På siten (CEDEFOP, European Centre for the Development of Vocational Training) kan du ladda ned en mall till tysk CV enligt Europass-standarden. Där anger man vad man gjort i omvänd kronologisk ordning, den senaste och mest intressanta erfarenheten först, och man tillåts även välja ut de erfarenheter som man vill ha med och som man vill fokusera på.

Det vettigaste tycker jag är att anpassa CV-n efter vad som gynnar dig och dina meriter. Om du är mycket ung kanske det passar bra att ange att du fullgjort grundskolan (vilket i Tyskland är en viktig merit) och ta med sommarjobb med mera i kronologisk ordning. Om du är äldre och har haft flera olika jobb tjänar du på en tematisk uppställning och att faktiskt ta bort meriter som inte är relevanta för det jobb du söker. Även om arbetsgivaren skriver att CV-n/meritföteckningen ska vara kronolgisk och utan luckor så är jag övertygad om att det är de intressantaste CV-na som leder till intervju.

6) Vad som alltid ska finnas med i en CV/meritförteckning är en tydlig "röd tråd" så att man ser att du strävar mot ett mål och hela tiden avancerar. Om du har en lika brokig bakgrund som jag fordrar det lite tankearbete innan man hittar den rätta strukturen.

7) Bland de meriter som du tar upp i det personliga brevet eller CV-n är data- och språkkunskaper mycket viktiga att precisera. Bland personliga egenskaper efterfrågas starkt flexibilitet och förmåga att arbeta i team. Om du passar in på det - missa inte att skriva det! I Tyskland har man av tradition haft ett mer konservativt arbetssätt och nu vill arbetsgivarna att de som man nyanställer ska vara beredda att jobba mer "modernt".

8) Vid varje kurs eller utbildning som du anger i CV-n eller meritförteckningen ska du ange att du avslutat kursen. Bakgrunden till detta är att många tyskar avbryter sin utbildning. Du ska också ange vad "resultatet" av kursen blev, om du fick certifikat, slutbetyg eller examen. T ex "Abschluss mit Zertifikat", "Abschluss mit Magister". Om du fick betyg bör du ange vad betyget blev. Detta är mycket viktigt!

9) I en tysk ansökan brukar man ange civilstånd, även om man inte måste. Eftersom du inte är tysk, bör du också ange vad du har för medborgarskap.

10) Du bör översätta de betyg och intyg du skickar med till tyska - ej engelska - i synnerhet om du skriver ansökan på tyska. Här är det din skola som kan utfärda en sk Europass – tillägg till slutbetyg och/eller Europass – tillägg till examensbevis. Se vidare på

På intervjun ska du vara påläst om företaget. Det är oftast inget problem att skaffa kunskaper eftersom de flesta firmor är bra på att presentera sig på internet. I en del fall får man till och med informationsmaterial hemskickat före intervjun!

Klädstilen vid en intervju ska vara mycket vårdad. Kostym och slips för killar och kavaj och neutral blus/top för tjejer. Hellre overdressed än underdressed.

Det är viktigt att du tänker igenom dina mål med anställningen, för dessa kommer du säkert att få redogöra för. Bered dig också på att svara på vilket dina starka respektive svaga sidor är.

Beträffande löneläget i Schweiz kan jag tyvärr inte tillräckligt för att hjälpa dig. Schweiz har både högre löner och högre levnadskostnader än Tyskland.

Slutligen vill jag säga att det finns en mängd mer eller mindre bra litteratur om hur man formulerar skriftliga ansökningar i Tyskland. Om jag bara ska rekommendera en bok blir det "Die perfekte Bewerbungsmappe" av Jürgen Hesse och Hans Christian Schrader (Förlaget heter Eichborn, ISBN 3-8218-1646-5). Boken skiljer sig från mängden genom att den visar före och efter författarnas omredigering av 17 traditionella ansökningar till kreativt utformade ansökningar som ingen arbetsgivare kan motstå, kompletta med personligt brev och CV och kommentar till varje exempel. Om du får tag på den boken har du god hjälp med både språk, form och dispositionsförslag!
Hälsningar
Monica