– Jag har fått ifrågasätta och omvärdera mycket av det jag hade med mig från storföretagen. Det har ibland varit ganska jobbigt, men också nyttigt, säger Johanna Kjellberg, cio på klädkedjan Kappahl.

Hon kommer från tekniksidan och har en bakgrund som ansvarig för ett av Volvo ITs affärsområden, från Ericssons teknikorganisation och arbete som it-konsult.

Där kunde hon använda tekniska termer hur som helst eftersom alla i omgivningen kunde dem. På Kappahl måste hon kunna förklara dem för personer som hör dem för första gången.

Hon är glad att hon tog jobbet.

– Jag trodde att jag redan hade världens roligaste jobb, men det hade jag inte. Det finns en större omtanke här.

Hon tycker att det är roligt att jobba så nära verksamheten.

– Jag blir bekräftad på ett sätt som jag inte har varit med om förut. När något är svårt går det inte att läsa en manual för att förstå problemet, jag måste förstå vad som händer där ute i verksamheten för att hitta lösningen.

Svårast med cio-rollen är att prioritera.

– Det är tråkigt att behöva säga nej när annat måste gå före.