Lena Hammarbäck arbetar med den digitala kommunikationen i Katrineholms kommun och ansvarar för webbplatser, utveckling av e-tjänster och sociala medier.

Hon beskriver sin sits som mittemellan it-avdelningen och informationsavdelningen.

– Jag blir lite av en brygga mellan dem när sociala kanaler, e-tjänster och webb knyts ihop. Trots att de ligger så nära varandra och trots att de behöver varandra så behövs det någon som knyter ihop det.

Hon har sett att det skapas fler och fler tjänster som hennes på arbetsmarknaden. En ny titel som dykt upp är ”social media manager”.

– Det senaste året har jag sett allt fler platsannonser där man söker personer med en kombination av kommunikation, webb, projektledning och sociala medier.

Det roligaste med jobbet tycker hon är dialogen och den snabba utvecklingen.

– Att jobba med sociala medier ger nya idéer hela tiden. Även om jag inte vet vad jag söker så kan jag få tillbaka saker som jag inte hade förväntat mig. Det händer så mycket inom den tekniska utvecklingen och ger så många nya möjligheter att man inte ser var det slutar.

I botten är hon informatör och det har hon byggt på med utbildning inom webb och kommunikation.

Tidigare jobbade hon mer med webbutveckling, men sedan kommunen för ett år sedan började sin satsning på sociala medier har hon ägnat mycket tid åt det. Hon är övertygad om att hon arbetar med det även framöver.

– Jag tror på det, både för all input det ger och för allt det kan ge utåt. Nätverket jag har skaffat mig genom jobbet innebär dessutom en enorm styrka när det gäller att se var det sker intressanta saker och vart vinden blåser inom olika områden. Det är en bra kanal för omvärldsbevakning.

Lena Hammarbäck tror att det framöver kommer att behövas fler som kan den tekniska sidan av sociala medier.

– Det är ett slags teknisk mediekompetens kring att knyta ihop olika plattformar. Det finns stora möjligheter att samordna till exempel e-tjänster med sociala medier.