Haussen kring sociala medier har gjort att frågan står högt på företagens agenda. Allt fler bestämmer sig för att satsa helhjärtat och vill snabbt bort från beroendet av externa konsulter. I stället blir det allt vanligare att anställa någon som ansvarar för sociala medier.
– Många våndas men vet att om de vill rankas högt på Googles listningar så måste de vara närvarande och aktiva i många kanaler. Då behöver de ha ett flöde av material på sin företagsblogg, Facebook, Youtube och Twitter, säger Erik Ekholm, vd på Skapa, en konsultbyrå inom strategisk onlinekommunikation.
Det är då många företagsledningar får panik, berättar han.
– De upplever att externa skribenter eller redaktörer kostar mycket pengar samtidigt som de oftast inte kan verksamheten tillräckligt bra för att producera rätt innehåll. Därför är det många som anställer personer som ska ha ett uttalat ansvar för sociala medier. Efterfrågan på sådana ökar framöver.
Hittills har sociala medier mest hanterats av tekniskt orienterade personer men det ändras.
– I större företag krävs inte så mycket teknikkunskaper. Där är det viktigt att kunna skapa ett flöde av redaktionellt innehåll. I mindre företag kan det vara en styrka att kunna sköta även tekniken.
Det håller Eva Beronius på Hammer & Hanborg, ett rekryteringsbolag inom kommunikation, information och marknadsföring, med om.
– På ett mindre företag kan den som arbetar med sociala medier få planera kampanjer, ta fram kommunikationsstrategier och agera inom det redaktionella arbetet, men också lösa tekniska frågor. Där är det ofta en stor fördel att kunna tekniken bakom.
Eva Beronius tror att kompetensen inom området måste vara mindre specialiserad än nu och mer integrerad i övriga verksamheten.
– Ett problem är att företagen vill anställa personer med stor erfarenhet inom det här området, men det finns inte så många än.
Albert Bengtson, expert på sociala medier och samarbetsplattformar på Logica, delar upp kompetensen i en del som är mötesplatsen där kontakterna knyts och där det handlar om att vara en duktig kommunikatör som kan lyfta fram ett budskap.
Den andra delen är mer teknisk och handlar om plattformen för sociala medier och tekniken som gör det möjligt att nå rätt målgrupper. I stora företag har den ofta mycket kopplingar till intranätet.
– Vi anställer jättemycket inom Sharepoint. Ju mer de sociala medierna utvecklas desto mer integrerade och avancerade blir tillämpningarna och det kräver ännu mer kunnande om teknik och säkerhet.
Mediekonsulterna och reklambyråerna letar efter personer med kommunikationsbakgrund som förstår tekniken, konstaterar Albert Bengtson. It-konsulterna letar efter dem som kan tekniken i första hand men som också kan kommunikation.
– Vi möter allt oftare reklambyråer ute hos kunderna och slåss om samma uppdrag när det gäller sociala medier. De här två världarna håller på att smälta samman.