Att slippa leta bland jobbannonser och i stället bli headhuntad är en dröm för många. Men att sitta och vänta på att detta ska hända är ingen idé – det är något man ska jobba aktivt på.

– Gör dig synlig i nätverk som Linkedin, se över vilka ord du använder i din presentation och vad marknaden egentligen är intresserad av. Du kan få inspiration och tips genom att se på andras presentationer eller fråga andra vilken bild de får av dig när de läser din profil, råder Eva Borgert Palm, Sverigechef på konsultföretaget Penna, som bland annat jobbar med chefsrekrytering.

För att bygga ett professionellt nätverk är det bra att ta kontakt med leverantörer, kunder och gamla kollegor som vet vad du går för.

– Fokusera på dem du får ut något av och som uppskattar dig för den du är och som ger energi. En sådan relation brukar ofta var ömsesidig. I allt nätverkande gäller det att fokusera på de personer som du ser värdet i att lägga ner tid på, säger Jan-Erik Arntzen, partner på rekryteringsföretaget Alumni.

Utöver själva nätverksbyggandet både på internet och i verkliga livet, är det viktigt att göra ett bra jobb, leverera och visa bra resultat för att headhuntern ska få upp ögonen för dig.

Att visa initiativ, en vilja att ta på sig nya uppdrag, och även bidra med sådant som kanske inte ligger inom det egna ansvarsområdet är en annan viktig framgångsfaktor för den som vill bli handplockad till ett uppdrag.

Något som kan påskynda processen är att själv ta kontakt med utvalda headhunterföretag.

Glöm inte att först tänka igenom ordentligt vad du söker och vad du kan bidra med och läs även på om headhunting innan du lyfter luren.

Tänk också efter om du känner någon som redan varit i kontakt med ett bra headhunterföretag.

– Då har du redan en bra väg in, utnyttja den, konstaterar Eva Borgert Palm som menar att 10–15 företag är ett lämpligt antal att kontakta.

– Det kan ta allt från två veckor till flera år innan en headhunter får in ett uppdrag som stämmer in på din profil.

När en headhunter får in en spontanansökan är de formella meriterna, både utbildning och jobb, bland det första han eller hon ser på, men även ledaregenskaper och resultat är viktiga.

– Det kan ju vara svårt att skriva att man själv är en god ledare, däremot kan man nämna om man fått goda omdömen från medarbetare, kollegor och chefer. Det är viktigt att man gör en objektiv presentation, men den ska givetvis också vara säljande, säger Jan-Erik Arntzen.

Det finns inte en given bild över vilka meriter eller egenskaper headhunterföretagen är ute efter, utan det varierar beroende på uppdraget.

En förmåga som är viktig i alla roller är den att se sig själv. Med tanke på att det ofta handlar om högre befattningar förväntar sig headhuntern att du ska se vad som gått bra och vilka misstag du begått under din karriär, förklarar Eva Borgert Palm.

Hur kan du då förbereda dig inför en headhunterintervju? Först och främst handlar det om att vara beredd att svara på frågor om exempelvis resultat, ledarskap, vad man drivs av, vad man gör mindre bra och vad man kan bidra med. Men även om headhuntern kan förse dig med ditt drömjobb, får du inte glömma att det kan finnas närmare än så.

– Det vanligaste sättet att få nya uppdrag är trots allt internt på ditt befintliga arbete och genom det egna nätverket, konstaterar Jan-Erik Arntzen.

Fakta

Så förbereder du dig inför intervjun:

  1. Tänk efter vad du gjort och hur du kan exemplifiera det. Blir du för generell i beskrivningarna kan det vara svårt för headhuntern att få en ordentlig bild.
  2. Fundera på vad du kan bidra med till ett företag. Vilka är dina styrkor och var har du för potentiella tillkortakommanden? Ofta handlar det om styrkornas baksida.
  3. Läs på om företaget som du är kandidat för. I de allra flesta lägen vet du vilket företag det handlar om när du kallas till intervju. Tänk efter vad du behöver veta om företaget för att veta om du är intresserad eller inte.
  4. Innan du går, glöm inte att kolla av tidsplanen/nästa steg. Då vet du när du kan räkna med att få återkoppling och när det kan vara läge för dig att höra av dig igen till headhuntern

Källa: Eva Borgert Palm