It-tekniker, konsulter, frilansar och entreprenörer – alla har stor vinning av att kunna sälja. Men att det finns ett visst motstånd mot säljcoachning råder det ingen tvekan om.

– Tyvärr ställer ordet ”sälj” till det för oss. Säger man däremot ”kommunicera mot ett mål”, vilket bland annat innebär att få andra att lyssna och ge respons, får man en helt annan reaktion, säger Ulla-Lisa Thordén, säljcoach och författare till boken Sälj dig själv och ta betalt.

För att vara en bra säljare krävs en stor dos empati och att personen har ett mål med det han eller hon säger. Man måste tycka att det är roligt med andra människor och inse att även det som känns självklart för en själv kan behöva förklaras, påpekar Ulla-Lisa Thordén.

Risken att bli ”för säljig” finns givetvis också. När du aldrig ställer en intressant fråga eller slutar lyssna på svaren har du helt enkelt gått för långt.

Den bästa vägen till att bli bättre på försäljning är att öva och åter öva, antingen i verkliga situationer eller genom att sätta upp fiktiva scenarier och träna med en vän.

Har du egna kunder – försök få återkoppling från dem kring vad som funkar och vad som saknas, för att på så sätt förbättra din säljteknik.

Sedan är det alltid bra att läsa böcker om sälj, kommunikation, marknadsföring och projektledning, råder Ulla-Lisa Thordén och tillägger att man har mycket att vinna på att kunna säljteknik.

– Ja, behovet har vuxit eftersom konkurrensen på arbetsmarknaden är så stark. Det gäller att du kan skära igenom bruset för att få fram ditt budskap genom att tala om vad du är bra på, vad du tycker är viktigt och att du brinner för det. Då har du goda chanser att lyckas.

Du behöver inte vara säljare för att ha glädje av säljteknik. Det kan lika gärna vara så att du vill sälja in en idé till dina kolleger, din chef eller ekonomiavdelningen.

– För att bli bättre på att sälja in en idé måste du komma fram till vad du vill, tänka på hur du bygger dina argument och faktiskt tala om idén. Kvittot att du lyckats med uppgiften är helt enkelt när du får med andra på tåget, påpekar Ulla-Lisa Thordén.

Det går inte heller att utgå från att andra, vare sig kunder eller kolleger, vet vad du kan eller vill. Det gäller att kunna tala för sig.

Genom att tala om vad du är intresserad av, lära dig mer om ämnet och dela med dig av dina kunskaper till andra, tar du ett steg i rätt riktning.

Är det frågan om ”internt säljarbete” är det viktigt att veta att du riktar dig till rätt person. Det kan handla om att han/hon kan lyfta in dig i ett projekt, ställa upp som referens eller kanske till och med är den som löneförhandlar med dig, tipsar Ulla-Lisa Thordén.

– Med denna förmåga kan du både påverka vilket jobb du får, din lön, vilka resurser du får i ditt projekt och dina omständigheter generellt. Men du måste våga, vilja och ha tillräckligt med drivkraft.

– Dagdröm lite, tänk efter hur du skulle vilja ha det, hur ser glappet ut och vad du kan göra för att nå dit.

Fakta

1. Ge ett trevligt bemötande i alla lägen.

2. Lova det du kan hålla och håll det du lovat.

3. Hör av dig om du till exempel inte kan återkomma med svar vid en överenskommen tidpunkt, försök inte mörka det.

4. Tacka för hjälpen och beröm den som gjort något bra.

5. Undvik att gnälla.