Det bästa sättet att lämna en arbetsgivare är att tänka igenom beslutet ordentligt innan du fattar det. När du sedan väl kommit dit gäller det att lägga fram det på rätt sätt och att motivera det.

– Var saklig och inte personlig. Om du lämnar för att du är missnöjd ska du givetvis säga det. Tänk däremot igenom exakt hur du vill uttrycka din kritik så att den tas emot på rätt sätt. För häftig kritik får ofta mottagaren att hamna i försvarsställning och det leder ofta ingen vart, säger Elisabeth Johansson, ansvarig för karriärstöd på Jusek.

Sedan finns också möjligheten att du i framtiden kommer tillbaka och då är det viktigt att inget du sagt ligger dig i fatet. Men det Elisabeth Johansson framför allt vill varna för är att säga upp sig i affekt, när du känner dig förbannad eller kränkt.

– Hejda dig hellre och lugna ner dig innan du fattar ett beslut. Risken är annars att du ångrar dig och vill ta tillbaka det du sagt.

För den som snarare ledsnat på sin tjänst än på själva arbetsgivaren är det en god idé att vara ärlig mot sin chef kring hur man känner och tänker. Många chefer blir faktiskt förvånade när de hör anledningen till att någon väljer att säga upp sig, konstaterar Elisabet Johansson.

– Om du egentligen trivs och vill vara kvar, var tydlig med det. Var inte rädd för att vara rak och exempelvis säga att du behöver en ny tjänst eller nya arbetsuppgifter för att inte säga upp dig.

Även Peter Westberg, ansvarig för it-rekrytering på bemannings- och rekryteringsföretaget Experis, tycker att en så enkel och ärlig förklaring som möjligt till varför du säger upp dig är den bästa vägen att gå.

– När du väl levererar beskedet, sätt dig ner enskilt med chefen, var formell och håll dig till fakta. Om orsaken till att du väljer att sluta exempelvis är den egna chefen, ja då kan det vara bra att prata med hr-avdelningen.

Om du ger konstruktiv feedback, både ris och ros, kan det vara till nytta för andra anställda som går med samma känslor kring vad som är fel, förklarar han. Genom att du som medarbetare tar upp det, kan det vara en poäng för företaget att göra något åt det, förutsatt att det är en bra arbetsgivare.

It-företag är mer vana att hantera personal som säger upp sig än bolag i andra branscher, eftersom det generellt sett byts jobb oftare inom it-branschen.

– Vanligtvis är det mer avdramatiserat. It-företagen är mer lösningsorienterade när någon slutar och koncentrerar sig i huvudsak på att hitta en ersättare till den som slutar. Samtidigt kan det vara extra viktigt att ha en god relation till sin före detta arbetsgivare som it-anställd eftersom it-företag oftare kollar referenser än skriftliga betyg, påpekar Peter Westberg.

Fakta

Tänk efter om du verkligen vill säga upp dig. Har du tappat gnistan på jobbet kan det vara en god idé att diskutera med chefen vad du skulle vilja göra och vad som skulle få dig att stanna kvar i stället.

Det är inte bra om det läcker ut på arbetsplatsen att du ska sluta innan du berättar det för chefen. Visst kan du berätta för en kollega som du litar på, men det är viktigt att chefen får höra det från dig först.

Vad gäller – skriftligt eller muntligt? Egentligen gäller ju muntligt, men eftersom ord kan stå mot ord är det bra att ha det på papper. Ta med din skriftliga uppsägning till samtalet.

På en del företag har man avgångssamtal, det kan vara ett bra tillfälle att vara uppriktig om varför du beslutat dig för att sluta. Är du för kritisk kan det däremot vara svårt att använda chefen som referens.

Se till att få ett tjänstgöringsbetyg innan du slutar. Om du tror att det blir ett bra betyg, kan du be chefen att skriva en rekommendation på din Linkedinsida, det kan vara en kortare sammanfattning av betyget.

Behåll kontakten med chefen eller någon annan som kan ge dig referenser. Säger du bara upp dig rent och snyggt finns det en grundförutsättning för att ha goda relationer i framtiden. Om det är en person som du dessutom gillar blir det naturligt att behålla kontakten.