Det är mjukvarujätten Microsoft, som även står bakom den årliga Jobba hemma-dagen den 6:e februari, som sammanställt några tips för den som väljer att jobba hemma:

1. Se till att du har en tydligt avgränsad och helst lugn arbetsplats. Om du har familj eller barn hemma är det viktigt att de vet att du jobbar.

2. Förbered ditt arbete på samma sätt som du skulle göra för en vanlig dag på jobbet. Se efter vad du måste göra och se till att du har allt det du behöver.

3. Se till att du har tillgång till alla arbetsdokument du behöver. I många fall går det att koppla upp sig till arbetsplatsens nätverk.

4. Berätta för dina kollegor och din chef att du kommer att jobba hemma. Markera i din kalender att du jobbar hemma så att ingen bokar fysiska möten med dig under dagen.

5. Försök att avgränsa din dag och bestäm från början ungefär hur den ska se ut, med pauser och lunch, så att inte privat och jobb flyter ihop.

6. Gör en att-göra-lista på uppgifter som du under senaste tiden på kontoret ”sparat” för att de lämpar sig att göra i lugnare miljö.

7. Precis som vilken annan dag som helst på kontoret så är det viktigt att du ger dig själv pauser och att du tar en ordentlig lunchrast.

8. Gör sådana typer av uppgifter som innebär en synlig leverans. Exempelvis en rapport eller presentation som ska skickas till chefen.

9. Ha din egen klädkod. För vissa är det ett måste att klä på sig för att kunna jobba effektivt - andra drar på sig mjukisbyxor och struntar i att kamma håret.

10. Att ha radio eller din favoritspellista på är bra bakgrundsljud tycker många.