När du är på en arbetsintervju bör du räkna med att bli lika mycket bedömd utifrån hur väl du passar in i företagskulturen som på dina kvalifikationer och erfarenhet. Men bedömningen går också åt andra hållet - om du kände till organisationens kultur på förhand, skulle du fortfarande vilja jobba där?

Jobbsajten Careercast har tagit fram en praktisk (och humoristisk) guide för att hjälpa dig att identifiera de olika företagskulturerna och hur du gör för att klara av dem.

Den tråkiga kulturen
På den här arbetsplatsen verkar ingen trivas med sitt jobb. Här undviks all ögonkontakt och prat om saker med positiva konnotationer orsakar mer ångest än glädje.

Kännetecken: Samtliga sittplatser ser likadana ut, alla går hem tidigt från julfesten och bolagets hemsida verkar inte ha uppdaterats sedan den tid då det var ”breaking news” när en ny sajt dök upp på nätet.

Så hanterar du det: Du kan försöka bryta monotonin genom att dekorera din plats med saker som påminner dig om bättre tider och platser, till exempel bilder från en solsemester. Kanske kan du injicera lite liv i dina medarbetare genom att organisera lite roliga teambuilding-aktiviteter?

Överlevnadskulturen
I den här organisationen genomsyras kulturen av mottot ”ensam är stark”, så förvänta dig inte att få alltför många (riktiga) vänner i den här tävlingsinriktade miljön. Men se upp för en och annan kniv i ryggen.

Kännetecken: Alla lever på takeaway-kaffe och det pågår en inofficiell tävling om vem som kan stanna kvar längst om dagarna. Kontoret påminner lite om hur det var på skolgården – bara de starkaste överlever.

Så hanterar du det: Arbeta hårt, se upp för snick-snackare och gör vad du kan för att inte bli indragen i andras konflikter.

Lundsbergskulturen
Dina kollegor arbetar här för att det var karriärvalet deras föräldrar sa åt dem att välja. Alla verkar dessutom ha någon form av koppling till chefen – den enda som fått jobb i organisationen genom en formell ansökan är du.

Kännetecken: Alla är släkt med någon inflytelserik (betoning på sista stavelsen) person. Det arbetas förvånansvärt lite här, men ändå bär praktikanten dyrare kläder än du.

Så hanterar du det: Det är ingen idé att delta i en klasskamp på kontoret. Se istället värdet i det faktum att du gjort mer än lyft ett finger för att komma dit du är.

Startup-kulturen
Det här är arbetsplatsen där allt ligger i framkant och samtliga av dina kollegor har skapat en digital produkt eller tjänst innan de fyllt 18. Men bli inte lurad av den tillsynes avslappnade stämingen – minst fyra gånger om dagen förekommer det obligatoriska gruppmöten där alla kommer att ge sina synpunkter på ditt projekt.

Kännetecken: Det verkar inte vara någon riktig struktur eller hierarki, och pratar du inte flytande engelska kommer du inte förstå hälften av orden dina trendiga kollegor slänger sig med.

Så hanterar du det: Så länge du är lysande på ditt jobb kommer ingen bry sig om du skippar after worken bestående av öl och pingis varje fredag, eller att du struntar i att ge chefen en high-five varje gång ni går förbi varandra.

Den (överdrivet) glada kulturen
Här står ”ett glatt humör” med i arbetsbeskrivningen. Förbered dig på att bli stämplad som tjurig om du uttrycker dig det minsta negativt om någonting. Du förväntas också bli riktigt god vän med din chef och andra kollegor.

Kännetecken: Alla är positiva på gränsen till naiva. Enligt dina kollegor är allt från dagens lunch till den senaste konferensen den bästa någonsin, något som mer regel än undantag måste berättas via statusraden på Facebook.

Så hanterar du det: Bara le och kör på. För vissa är det lättare sagt än gjort, men om du verkar vara en av dem kommer de inte tjata på dig att sudda bort din sura min. Och ett leende har aldrig skadat någon.

Den genomsnittliga kulturen
Arbetsplatsen dit de flesta av oss går till varje dag består av en kombination av alla de ovanstående kulturerna. De flesta trivs på den här typen av arbetsplatser eftersom den inte är alltför tråkigt, men heller inte alltför extrem. Den är lagom helt enkelt.

Kännetecken: Om det inte passar in i någon av ovanstående kategorier, jobbar du förmodligen på ett genomsnittligt företag.

Så hanterar du det: Var dig själv.