Teknikföretaget MMD har tagit en närmare titt på sambandet mellan it-utrustning och ergonomi på svenska arbetsplatser.

I en ny undersökning genomförd av YouGov framgår det att en fjärdedel spenderar mellan 6 och 8 timmar framför en datorskärm dagligen och 12 procent så mycket som 9 till 12 timmar.

Med så många timmar framför datorn blir den ergonomiska aspekten viktig för att undvika belastningsskador, men detta är något som företagen inte alltid har i åtanke när det investeras i ny it-utrustning.

– På många arbetsplatser så har man i dag bra utrustning, men många vet inte hur man ställer in den så att man arbetar ergonomiskt. I vissa andra fall har man dyr och tekniskt bra utrustning, men som inte kan justeras. Då har man inte tänkt fullt ut, säger Mats Jansson, kiropraktor på Ontiryggen.

Datorskärmen är en komponent som är viktig för ergonomin och många företag investerar ofta i nya skärmar - 40 procent av de anställda har fått en ny skärm under de senaste två åren.

Mer än hälften av de anställda tycker att ergonomi är en viktig faktor i valet av datorskärm, men de får sällan vara med och bestämma när det ska köpas nytt. En tredjedel har inte möjlighet att påverka köpbesluten trots att de skulle vilja det.

Frank Olsson, Nordenansvarig för MMD, uppmuntrar svenska arbetsgivare att involvera sina anställda i beslut kring inköp av ny it-utrustning.

– Vi är glada att så många arbetsplatser regelbundet investerar i ny it-utrustning. De investeringar man gör i ny utrustning går dock tyvärr ofta till spillo när man inte möter de anställdas ergonomiska behov. Ett utökat fokus på rätt investeringar inom it-ergonomi kan förhindra långvariga skador, samtidigt som det ger företag friskare och bättre presterande anställda.


Tre tips för bättre ergonomi

1. Ställ in din stol så att den lutar lite framåt, vilket gör det lättare att sitta med rak rygg.
2. Ha bordsskivan något nedanför armbågshöjd och arbeta med musen så nära mitten av kroppen som möjligt, då minskar du risken för musarmbåge.
3. Ställ in så att datorskärmens överkant är i ögonhöjd, detta minskar ansträningen på ögonen.

– Men det absolut viktigaste för att undvika förslitningsskador på arbetsplatsen är att man tar mikropauser då och då, till exempel genom att ställa sig upp och sträcka på axlarna eller gå en liten stund, säger Mats Jansson, kiropraktor på Ontiryggen.