Det blir allt svårare att få ett it-jobb idag, men det är lätt att förlora det. Här är sju misstag som ledde till att lika många amerikanska it-proffs till och med förlorade sin anställning.
1/71. Missa backuppen. Ett amerikanskt företag hade fått hela sitt affärssystem utraderat, samtidigt som hela företaget stod inför en deadline. Dessvärre hade den säkerhetsansvarige glömt göra backup, vilket innebar att alla datafiler var borta, liksom databasen och hela affärssystemet. Backuppen som skulle köras varje natt hade inte gjorts på ett år. Den backupansvarige hade inget jobb från och med dagen efter. Företaget överlevde tack vare att en person på ekonomiavdelningen, som inte litade på tekniken, hade behållit papperskopior. Alla data fick återställas för hand, vilket tog ett halvår.
2/72. Snoka efter chefens data. Oli Thordarson, som arbetar som virtuell it-chef för ett antal företag, blev uppringd av en ekonomichef på nätverksföretaget Alvaka. Han fick veta att någon under två års tid hade läst hans e-post och denne visade sig vara it-chefen på ett av de företag han arbetade för. Ett digitalt alarm installerades, som avslöjade den skyldige, som även hade läst e-post från vd, styrelseordförande och flera andra.
3/73. Dölja it-brott. It-personalen på ett finansföretag råkade byta ut två lagringsdiskar på ett felaktigt sätt, vilket ledde till att banken gick ned, vilket kostade miljontals dollar. Två fel hade begåtts, enligt säkerhetskonsulten Anthony Howard. Leverantören hade skickat fel utrustning och banken hade inte rätt kunskaper för att installera den. Alla de inblandade ljög om problemet och dess orsak, utom en person, som var den ende som fick behålla jobbet.
4/74. Pornografisajter i företagets lagringssystem. En nätverksansvarig på ett storföretag letade efter en ny lagringsenhet. Han hittade en hos en systemadministratör och tog den, men som dock var full av data. Vid en närmare anblick visade det sig vara mängder av porr. Den anställde hade drivit porrsajter på företagets servrar, men fick plötsligt betydligt mer tid att utföra sina extraknäck.
5/75. Vägra dokumentera. En nätverkstekniker hos en operatör skulle ändra ip-adresserna på ett antal produktionsroutrar. Jobbet skulle utföras under kvällen för att inte störa kunderna. Men den ansvarige ville inte arbeta sent, så han ändrade adresserna och åkte hem och stängde av sin mobil för att få vara i fred. Han hade inte dokumenterat något av det han hade utfört. Alla gränssnitt kollapsade eftersom de ip-adresser han försökte ställa om till redan utnyttjades av andra, vilket ledde till att 5 000 abonnenter blev utan internetåtkomst.
6/76. Glömma att testa. Ett företag med höga krav på säkerhet hade investerat miljoner dollar i ett system för backup vid en eventuell katastrof, med bland annat feltoleranta servrar, virtuella värddatorer och Ethernet-anslutning med gigabit-kapacitet. När nätverket gick ned, så visade sig att den ansvarige teknikchefen inte aktivera katastrofplanen, då den aldrig hade testats. Istället hoppades teknikchefen att problemet skulle åtgärdas automatiskt, vilket ledde till att hela nätverket stod stilla i flera timmar och operatören drabbades av ett skamfilat rykte.
7/77. Säga sanningen till toppcheferna. En chefsarkitekt anställdes för att driva ett uråldrigt onlinesystem. Efter sex månader fick han frågan om vad ansåg att hans jobb gick ut på. Detta skedde två veckor innan han provanställningen gick ut. Han hamnade i en två timmar lång diskussion med chefen. Han förstod att företagets it-vision bestod i att hålla kursen, åtgärda buggar, inte ifrågasätta och inte installera någon ny teknik. När arkitekten fick frågan av it-chefen om vad han tyckte om företagets vision, svarade han att det snarare var en underhållsplan.