1. Förutse behoven för din avdelning
Att se möjligheter och ta initiativ till förbättringar som hjälper din avdelning är ett bra sätt att bidra till både din egen och andras framgång. Att vara proaktiv och på hugget går dessutom sällan obemärkt förbi hos chefen.
2. Lär känna din chef bättre
Då din chef har en direkt påverkan på ditt jobb bör det ligga i ditt intresse att få en närmare relation till denne. Detta betyder inte att du behöver umgås med din chef privat, men att ta reda på vad personen värdesätter av dig som anställd kan vara nyttig information om du vill klättra i karriären.
3. Håll huvudet högt
Din attityd och ditt självförtroende syns i dina ansiktsuttryck, din ton och kroppshållning. Tro på dig själv, dina förmågor och utstråla självsäkerhet. Då kommer också personer i din närhet att tro på dig, även när tuffa situationer uppstår.
4. Håll koll på din bransch
It-branschen förändras snabbt, oavsett vilket område du arbetar inom. Håll dig uppdaterad om vilka förändringar som sker, hur de påverkar dig och vilka möjligheter det ger dig i jobbet.
5. Hitta lösningarna
När problem uppstår, kom med idéer om hur de kan lösas. Ännu bättre är att presentera en plan för hur lösningen på problemet kan implementeras. Att bidra med tydligt genomförbara idéer kommer öka förtroendet för dig och kan leda till nya spännande projekt och ansvarsområden.
6. Hitta en mentor
Oavsett om du är nyexaminerad och ska in i yrkeslivet eller gammal i gamet kan en mentor hjälpa dig att komma vidare i karriären. Du behöver inte fråga någon rakt ut om de vill vara din mentor, utan hitta någon du ser upp till och prata med dem om tips och karriärråd. Det är aldrig för sent att lära sig något nytt!
7. Träna upp din kommunikationsförmåga
Ett vanligt problem på arbetsplatser är att många undviker jobbiga samtal för att slippa konfrontation. Men det är bättre att ta tjuren vid hornen och ta itu med problemet, som annars riskerar att bli värre med tiden och orsaka en konflikt. Genom att kommunicera tydligt, ärligt och ofta, kan du lätt minska missförstånd och minska stress.
8. Jobba hårdare - och smartare
Sätt inga begränsningar på förhand i hur mycket du är villig att arbeta med vissa arbetsuppgifter eller ett projekt. Följ strömmen och anpassa dig till vad som krävs för stunden. Detta innebär dock inte att maximera timmarna på kontoret, utan viktigast är att du fördelar din tid på ett sätt som gör att du får så mycket som möjligt gjort de timmar du arbetar.
9. Jobba inte ihjäl dig
Om du har kallats arbetsnarkoman eller känner dig konstant utmattad är det läge att dra i bromsen istället för att växla upp. Se det nya året som en chans att börja om och sätt rimliga mål som känns bra både för dig och företaget.
10. Bli involverad i andra avdelningar på jobbet
Att engagera sig i vad andra avdelningar gör på jobbet är dels bra för sammanhållningen på företaget, och dels så blir du bättre på ditt arbete om du förstår hur dina arbetsuppgifter hjälper och påverkar andra delar av företaget. Ta reda på om det finns något projekt på avdelningen du kan hjälpa till med. Att dessutom lära känna personer utanför din avdelning och visa uppskattning för vad andra kan kan ha större påverkan på stämningen än vad du tror.
11. Se helhetsbilden
Det är lätt att få tunnelseende och bara fokusera på det egna arbetet. Ta större intresse i vad dina kollegor arbetar med och om ni kan hitta sätt att underlätta för varandra. Genom att ta reda på hur ditt jobb bidrar till helheten kan du lättare se vad du bör göra för att utvecklas i din karriär.
12. Fortbilda dig
I en ständigt föränderlig värld gäller det att hålla sig uppdaterad och sätta sig i skolbänken emellanåt. Kanske kan en MOOC eller en kvällskurs ge dig nya insikter och möjligheter du inte upptäckt tidigare.
13. Ställ (rätt) frågor
Förutom att observera andra och ta lärdom av erfarenheter finns det förmodligen inget lättare sätt att lära sig nya saker genom att helt enkelt ställa frågor till kollegor, chefen eller andra yrkeskontakter. Tänk igenom vad det är du vill ta reda på och formulera frågorna tydligt, så minskar du risken att ta upp alltför mycket av någons tid.
14. Avsluta det du påbörjar
En av de viktigaste egenskaperna som anställd är att kunna leverera det som förväntas av dig. Se till att genomföra dina arbetsuppgifter med hög kvalitet och inom avsatt tid. Det bygger förtroende för dig hos kollegorna och chefer, och ökar dina chanser till en befordran och nya karriärmöjligheter.