Kampanjen Get Online to Get Employed går av stapeln mellan den 24 och 30 mars och genomförs av organisationen Telecentre Europe ihop med EU-kommissionen. Tanken är att fler personer inom EU ska skaffa sig de it-verktyg som behövs för att komma ut online för att öka sin personliga konkurrenskraft.
I ett uttalande säger EU-kommissionens vice ordförande Neelie Kroes att digital kompetens i framtiden få samma betydelse som att kunna läsa och skriva.
– När jag växte upp handlade skolgången om att lära sig läsa och skriva, men idag handlar det om att söka och koda. Alla som har en dröm eller ett drömjobb måste lära sig digital kompetens och ha tillgång till internet, säger hon i ett uttalande.
EU-kommissionen hänvisar bland annat till att det i Europa finns 5,5 miljoner unga personer utan arbete. Men endast 17 procent av dem har en jobbprofil på jobbrelaterade nätverk som Linkedin och Xing.
Bland annat så planerar EU-kommissionen att under veckan hålla ett antal event i olika EU-länder, däribland i Sverige. Bakom kampanjen står även organisationen Liberty Global och Microsoft.